Wat betekent de introductie van 5G voor klantcontact?

by Klantcontact

Wat betekent de introductie van 5G voor klantcontact?

by Klantcontact

by Klantcontact

Klanten van Vodafone, KPN en T-Mobile kunnen met ingang van vandaag gebruik maken van 5G verbindingen – mits hun smartphone hiervoor geschikt is. Ook zakelijke klanten van de drie netwerken kunnen vanaf nu aan de slag met 5G-toepassingen. Voor de consumentensector levert 5G niet direct nieuwe voordelen of toepassingsmogelijkheden op. Op termijn zal 5G mogelijk wel leiden tot nieuwe vragen voor het contactcenter.

 

Vodafone was als eerste actief met een landelijk dekkend netwerk sinds 22 juli, maar bood al in april van dit jaar 5G diensten aan via de bestaande 4G-frequentiebanden. Ook bij T-Mobile zal het 5G-netwerk in het begin van zijn levensfase net zo snel zijn als 4G, onder meer omdat het 5G-netwerk gebaseerd is op de 700MHz-frequentie. Dat geldt ook voor KPN.

De introductie van 5G volgt na de grote frequentieveiling van afgelopen week. De drie providers kochten toen vergunningen voor het gebruik van de 700MHz-, 1400MHz- en 2100MHz-frequenties. Dat betekent dat providers nu kunnen toewerken naar volledige capaciteit van 5G.

Eigenschappen en toepassingen 5G

KPN verwacht dat 5G vooral wordt ingezet in het bedrijfsleven vanwege de specifieke eigenschappen en toepassingsmogelijkheden. Voor consumenten zal 5G voorlopig weinig toegevoegde waarde opleveren, omdat onze 4G verbindingen over het algemeen voldoende snelheid bieden. 5G heeft vier belangrijke eigenschappen.

Op de eerste plaats biedt 5G een grote netwerkcapaciteit. De gemiddelde doorvoercapaciteit en de piekdoorvoer van 5G zijn vele malen groter dan bij 4G. Naar verwachting kan over een 5G-netwerk iedere seconde minstens een gigabyte aan data heen of weer. Toepassingen liggen op het gebied van hoge resolutiebeelden die ‘near realtime’ kunnen worden verzameld, om ze vervolgens te analyseren en te gebruiken voor verdere acties. Denk aan video-inspecties, -surveillance, en augmented en virtual reality.

5G en het internet of things

Op de tweede plaats neemt met 5G het aantal ‘dingen’ dat je tegelijkertijd kunt ontsluiten enorm toe. 5G biedt een basis voor het verwerken van input van ongeveer een miljoen apparaten per vierkante kilometer. Dat opent mogelijkheden voor toepassingen die Massive Machine Type Communications (mMTC) worden genoemd. Daarbij kunnen grote aantallen sensoren gelijktijdig kleine hoeveelheden data verzenden. Denk aan de toepassing van draadloze sensoren die op machines in fabrieken worden geplakt, waarmee locatiebepaling, monitoring op afstand en voorspelbaar onderhoud mogelijk worden. Het verwerken van informatie uit grote aantallen gegevensbronnen is ook relevant voor crowd control toepassingen.

Op de derde plaats zorgt 5G voor een gegarandeerde en zeer snelle reactietijd. Bij 5G is de vertraging in de communicatie tussen zenden en ontvangen (de zogenaamde latency) gereduceerd tot 1 tot 10 milliseconden, met een betrouwbaarheid tot 99,999 procent. Zo’n kleinere vertraging is essentieel voor het kunnen laten functioneren van toepassingen waarbij snel waarnemen, snel analyseren en snel (bij)sturen aan de orde zijn. Denk aan missiekritieke diensten voor de publieke sector, en aan autonome robots, machines en voertuigen die onderling hun werking en activiteit moeten afstemmen.

En tot slot 5G maakt een gegarandeerde beschikbaarheid van applicaties en gegarandeerd bereik in een specifiek gebied mogelijk. 5G maakt dataverbindingen mogelijk die met een zeer hoge zekerheid kunnen worden geleverd. Denk aan medische voorzieningen zoals thuisdialyse of de monitoring bij thuisbeademing.

Consumentenmarkt

Voor de consumentenmarkt is 5G vooral interessant vanwege de streaming-mogelijkheden. Daarmee komen nieuwe vormen van online realtime gaming binnen handbereik, waarbij techniek niet langer meer een beperking is voor toepassingen rond VR en AR. Ook verwacht KPN nieuwe mogelijkheden in de entertainmentsector, bijvoorbeeld door het mogelijk te maken om live concerten of sportwedstrijden op afstand/virtueel te kunnen bijwonen. Daarnaast zal 5G in dichtbevolkte of drukke gebieden een rol kunnen gaan spelen bij crowd monitoring.  KPN heeft op dit vlak onder meer pilots gedraaid rond de Johan Cruijff Arena in Amsterdam.

Voor de klantcontactsector zal 5G op korte termijn naar verwachting weinig gevolgen hebben. Mogelijk kan 5G een rol spelen als redundant connectiviteitsoplossing bij thuiswerken. Daarnaast is het de verwachting dat bedrijven en consumenten de komende jaren aan de slag gaan met Internet-of-Things toepassingen. Op dit vlak kunnen contactcenters te maken krijgen met IoT-oplossingen die zelfstandig met andere oplossingen communiceren via het internet (machine-2-machine). Voor contactcenters is wellicht een rol weggelegd om het functioneren van deze IoT-toepassingen te monitoren of consumenten te voorzien van technische support op dit vlak. (Klantcontact.nl)

Featured, Technologie
Top