17 april 2024

FNV-actieweek lijkt niet succesvol: ‘Geen meldingen ontvangen’

Vorige week heeft de FNV actie gevoerd, gericht op het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden van contactcentermedewerkers. Heeft de actie voeten in de aarde gehad, of bleven gewenste resultaten uit? De redactie van Klantcontact.nl heeft het net opgehaald.

De FNV-actieweek was vorige week: heeft het voeten in de aarde gehad? Wij haalden het net op bij contactcenters.

FNV-actieweek

FNV Callcenters riep klanten op om na afloop van een telefoongesprek met een medewerkers één minuut langer aan de lijn te blijven tussen 8 en 12 april. ‘Contactcentermedewerkers beantwoorden jaarlijks miljoenen vragen, maar vragen nooit wat voor zichzelf. Daar komt verandering in’, aldus de vakbond in een persbericht.

Het FNV: ‘Met een minuutje extra kun je de contactcentermedewerker, die vaak onder grote tijdsdruk werkt, een hart onder de riem steken en ze hebben even rust. De contactcenters zelf voelen de pijn. Want in veel contracten die contactcenters afsluiten met bedrijven en overheid, staat namelijk dat een gesprek binnen zeer beperkte tijd afgerond moet zijn.’

Leden WFC: ‘Geen signalen’

Hebben contactcenters iets gemerkt van deze actie? We vroegen het onder meer Robin Jansen (voorzitter van de WFC): “De leden van de WFC hebben geen melding gemaakt van klanten die (bewust) langer in gesprek bleven met medewerkers. Zij hebben naar mijn weten dus geen noemenswaardig effect ondervonden van de actieweek. Dat neemt niet weg dat we als WFC een oproep willen doen om met elkaar in gesprek te blijven wat betreft de nieuwe cao.”

Verder vroegen we meerdere eindverantwoordelijken binnen klantcontact of zij iets hebben gemerkt van de actieweek. Het unanieme antwoord is ‘nee’. De namen van deze personen zijn bekend bij de redactie en blijven op verzoek anoniem.

FNV: ‘Gesprekstijd met halve minuut toegenomen’

Sander Wageman van de FNV schetst in CustomerFirst echter een ander beeld: ‘We hebben geen exacte cijfers over de effectiviteit van de actie, omdat die data bij de contactcenters zelf liggen. Maar van onze kaderleden krijgen we wel het een en ander door, alhoewel we dat dus niet kunnen verifiëren. Zo is op één locatie de gemiddelde gesprekstijd met een halve minuut toegenomen in de eerste dagen van deze week. Ook op andere plekken is de gespreksduur volgens onze kaderleden toegenomen. We hebben nogmaals geen exacte cijfers en kunnen het niet verifiëren, dus het blijft nattevingerwerk.’ Gezien de geluiden die wij horen uit de branche, vinden we de uitspraken van de vakbond in het interview frappant en moeilijk te geloven.

‘Op basis van de signalen die we doorkrijgen, zien we wel dat een deel van Nederland gehoor heeft gegeven aan de oproep van de contactcentermedewerkers’, vervolgt Wageman in het artikel. ‘En daar zijn we vanzelfsprekend heel blij mee. Het geeft aan dat Nederlanders begrip hebben voor de povere arbeidsomstandigheden van contactcentermedewerkers en solidair met ze zijn.’

CNV: ‘Onze leden hebben andere keuze gemaakt’

“Het CNV respecteert de wens van de FNV-leden om te strijden naar betere arbeidsvoorwaarden en wenst ze veel succes”, aldus Roderik Mol van het CNV. “Onze leden hebben een andere keuze gemaakt. Het CNV werkt altijd goed en constructief samen met FNV, de actie brengt daar geen verandering in.”

KSF: ‘Actie draagt niet bij aan constructief gesprek’

In een eerder bericht uit de KSF kritiek op de FNV-actieweek. Zo schreef de branchevereniging: ‘De KSF herkent zich niet in het door de FNV geschetste beeld van de klantcontactsector. KSF staat voor goed werkgeverschap en juicht vanzelfsprekend aandacht daarvoor toe. Echter, de voorgenomen actie van de FNV en de bewoordingen die de vakbond kiest, dragen wat ons betreft niet bij aan het constructieve gesprek en doen afbreuk aan het imago van de klantcontactsector en het vak van klantcontactmedewerker.’

Lees ook: