Toppositie Filipijnen voor nearshore klantcontact onder druk

Toppositie Filipijnen voor nearshore klantcontact onder druk

by Klantcontact
2 juli 2020

De Filipijnen zijn mede als gevolg van de coronacrisis hun aansprekende status als locatie voor near- en offshore outsourcing kwijtgeraakt, zo lijkt het. Dat schrijft Nearshore Americas.

De Filipijnen staan bekend om de goede beschikbaarheid van medewerkers die de Engelse taal uitstekend beheersen. Daarom is het ook een van de belangrijkste outsourcelocaties voor Engelstalig klantcontact ter wereld. De contactcentersector is er goed voor 25 miljard dollar per jaar en biedt werk aan 1,2 miljoen personen.

Toch vreest Nearshore Americas dat 20 tot 25 duizend werkplekken worden teruggehaald naar Noord-Amerika. Experts wijten dat aan de coronacrisis, waarbij de Filipijnse BPO-sector er niet in geslaagd is op grote schaal om te schakelen naar een work from home model.

Halverwege mei 2020 schreef de Manilla Standard dat alleen op het eiland Luzon zo’n twee derde van de seats was omgezet in een thuiswerkplek. Toch is in de rest van het land de thuissituatie zelden geschikt voor een thuiswerkplek. Te veel mensen in een huis en lawaai van buitenaf zijn belangrijke obstakels en ook de internetverbindingen bij medewerkers thuis zijn onbetrouwbaar. Dat laatste is weer te wijten aan gebrek aan concurrentie in de lokale telecommarkt. The Economist Intelligence Unit stelt dat de Filipijnen op plaats 63 van de top100 landen op de Inclusive Internet Index staan.

Nadat regels werden ingevoerd op het vlak van corona, besloten enkele werkgevers hun medewerkers te vragen of te verplichten om in het kantoor te wonen. Daarmee werd de aandacht van de media op de arbeidsomstandigheden gevestigd en kwam ook naar voren dat het ontbrak aan beschermende maatregelen en protocollen. Ook speelt de landelijke politieke situatie mee, die steeds instabieler wordt. Het resultaat: steeds meer opdrachtgevers trekken hun offshore operaties terug, onder andere aangemoedigd door protectionistische maatregelen van president Donald Trump.

BPO-dienstverlener Sykes Enterprises houdt stand, maar stelt wel dat er wordt ingezet op meer automatisering en meer technische en creatieve banen. (Nearshore Americas)

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top