“RPA haalt de robot uit de mens”

“RPA haalt de robot uit de mens”

by Klantcontact
15 januari 2019

Gezien de schaarste op de arbeidsmarkt zal Robotic Process Automation in backoffice-, customer care- en frontoffice-processen én als digitale assistent een steeds prominentere rol gaan spelen. Want RPA haalt de robot uit de mens. Volgens experts van First Consulting brengt dit enorme efficiencyvoordelen met zich mee.

Doordat dagelijks terugkerende processen door middel van een robot voor 90 procent worden geautomatiseerd, kunnen medewerkers zich focussen op hun kernwerkzaamheden. Dat is in de kern hét grote voordeel van RPA als integraal onderdeel van de bedrijfsvoering, klinkt het stellig.

“Denk aan wat het zou betekenen als iedere medewerker met behulp van de technologie 15-30 minuten van zijn/haar tijd per dag kan besteden aan meer waardetoevoegende activiteiten. De extra inkomsten hierdoor lopen al snel in de honderdduizenden euro’s bij mkb’s en in de miljoenen bij grotere organisaties.”

“Hierin zijn nog niet eens de kostenreducties en kwaliteitsverbeteringen meegenomen. Daarnaast biedt het organisaties de mogelijkheid om te blijven groeien, zonder beperkt te worden door een tekort aan personeel.”

Customer care

Een concreet voorbeeld is de toepassing van robots in customer care-omgevingen. “Customer care-medewerkers besteden vaak onnodig veel tijd aan het beantwoorden van vragen, doordat zij de informatie uit meerdere systemen moeten halen. Het ontbreekt vaak aan een ‘single version of the truth’. Het realiseren van een dergelijke situatie vergt met ‘oude systemen’ een zeer hoge investering.”

“Door gebruik te maken van robots is dit niet nodig. Robots kunnen eenvoudig worden ingezet om de benodigde informatie uit de verschillende systemen te onttrekken. Hierdoor snijdt het mes aan twee kanten: betere klantbediening door een snellere en accuratere service met een positieve business case.”

Digitale assistent

Ook zal de robot zijn intrede gaan doen als digitale assistent. Om simpele, repeterende taken over te nemen, zoals reiskosten ophalen via websites als 9292ov.nl en ns.nl. “Wanneer ze grootschalig worden ingezet in organisaties, is het ook aantrekkelijk om meer complexe en slimmere robots te gaan bouwen. Het voordeel van robots is namelijk dat de ‘componenten’ herbruikbaar zijn, zoals het leidende RPA-platform UiPath aantoont.”

Volgens Capgemini staat RPA nog in de kinderschoenen en vooral in Nederland. Puttend uit eigen onderzoek concludeert deze organisatie dat slechts 9 procent van de organisaties in ons land op grote schaal gebruikmaakt van ‘automation’, tegenover 16 procent van de organisaties wereldwijd.

Lees ook GEMEENTE HUIZEN WINT SERVICETIJD MET RPA

 

Technologie
Top