Opstartproblemen bij Vlaamse coronacallcenters

Opstartproblemen bij Vlaamse coronacallcenters

by Klantcontact
19 mei 2020

De Vlaamse coronacallcenters zouden kampen met opstartproblemen. Zo worden te weinig besmette mensen bereikt en zijn er problemen met de software. Dat blijkt uit een inventarisatie van Het Nieuwsblad. Het Vlaamse Agentschap Zorg en Gezondheid bevestigt de opstartproblemen.

De Vlaamse krant schrijft dat “amper 50 tot 60 procent van de besmette personen” door de contacttracers wordt bereikt. Medewerkers zouden daarnaast niet genoeg doorvragen en patiënten klappen snel dicht als naar hun contacten wordt gepolst. Het Vlaamse Agentschap Zorg en Gezondheid bevestigt aan de krant dat de doorstroming van informatie nog lang niet vlekkeloos verloopt. Daarbij spelen allerlei praktische problemen, zoals huisartsen die geen mobiele telefoonnummers van hun patienten bezitten, data worden niet correct doorgestuurd en laboratoriumuitslagen komen niet tijdig binnen. Het zorgt voor hiaten en vertragingen in de federale databank waarmee de contacttracers aan de slag gaan. Ook zou het IT-platform (eHealth) intussen meerdere malen geüpdatet zijn.

Hoewel er nog kinderziektes in het coronacallcenter zitten, is toch al besloten af te schalen. Vorige week werd gestart met 600 medewerkers, aangevuld met een honderdtal Vlaamse ambtenaren die tijdelijk werden gedetacheerd. Volgens het Agentschap Zorg en Gezondheid zijn die ambtenaren niet meer nodig. Van de 1.200 speurders waar oorspronkelijk op werd gemikt, zal in de praktijk uiteindelijk maar de helft nodig zijn.

Het coronacallcenter verricht per dag zo’n 1.000 calls.

Customer Experience

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top