“Drie prominente” callcenters nodig voor bron- en contactonderzoek

“Drie prominente” callcenters nodig voor bron- en contactonderzoek

by Klantcontact
15 mei 2020

Landelijke callcenters gaan een belangrijke rol spelen bij de bron- en contactonderzoeken. Dat blijkt uit het opschalingsplan van de GGD dat vandaag is gepresenteerd. De dienst verwacht de komende maanden ruim 3.000 mensen nodig te hebben voor de onderzoeken, aldus een bericht van NOS.

De GGD verwacht dat ze met eigen mensen de 600 onderzoeken aankunnen. Als het er meer zijn zullen ze gebruik gaan maken van callcenters van drie ‘prominente partners’. Welke dat zijn wordt pas volgende week bekendgemaakt. De GGD’en kunnen dan aandacht besteden aan bijzondere situaties, zoals besmettingen op scholen of in verpleeghuizen. Het onderzoeken van één geval kost zo’n vijf uur.

De bron- en contactonderzoeken worden uitgevoerd bij iedereen die positief test op het coronavirus. De bron van de besmetting wordt opgespoord en er wordt onderzocht met wie diegene contact heeft gehad om verdere verspreiding te voorkomen.

Het aantal onderzoeken zal sterk toenemen als in juni iedereen met klachten zich kan melden voor een test. Het RIVM verwacht dat er dan dagelijks 30.000 tests nodig zijn en dat twee tot acht procent van die tests positief zal zijn. Dit betekent dat de GGD 600 tot 2.400 onderzoeken per dag moet doen.

Alle GGD’en samen hebben straks 800 mensen werken aan de onderzoeken. De callcenters kunnen tot 2.400 onderzoekers leveren. Het personeel moet nog wel worden bijgeschoold.

Uit het opschalingsplan van de samenwerkende GGD’en is op te maken dat de afgelopen periode meer dan twintig partijen zich hebben aangemeld en hun hulp hebben aangeboden. “We hebben al deze aanbiedingen nauwkeurig bekeken en met hen contact gezocht. Aan de hand van criteria als expertise, aantal beschikbare FTE, hoe lang beschikbaar, in bezit van eigen faciliteiten, etc. is er een selectie gemaakt en zijn er drie partijen gekozen waarmee op dit moment verkennende gesprekken worden gevoerd. Partijen zijn onder andere beoordeeld op hun toegevoegde waarde in het BCO-proces, zodat we zo efficiënt mogelijk met ze kunnen werken,” aldus Margreet de Graaf-Siegers, Directeur Publieke Gezondheid bij Veiligheidsregio Fryslân in het opschalingsplan.

In België leidde de opstart van een landelijk coronacallcenter tot vragen van parlementsleden en pers, omdat in eerste instantie openbaarheid ontbrak en de uurtarieven te hoog werden verondersteld.

Bekijk het corona-dossier van Klantcontact.nl

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top