Culturele fit succesfactor bij IT-outsourcing

Culturele fit succesfactor bij IT-outsourcing

by Klantcontact
28 juli 2020

Organisaties die hun IT-voorzieningen geheel of gedeeltelijk uitbesteden, zijn dit jaar eerder bereid om hun IT-serviceprovider aan te bevelen in de markt. De gemiddelde mate van aanbeveling, gemeten door de Giarte Fan Score, is dit jaar 66% terwijl dit 62% was in 2019. Dit komt niet doordat zij de specifieke diensten die zij afnemen hoger beoordelen, maar wel door de wijze waarop serviceproviders en uitbesteders bij elkaar passen en elkaar versterken: de cultural fit. Verder blijkt dat hoe meer de uitbesteders aangeven dat er een goede cultural fit is met hun uitbesteder, hoe meer ze tevreden zijn met de geleverde diensten.

Dat komt naar voren uit de resultaten van de nieuwste editie van het jaarlijkse benchmarkonderzoek van Giarte naar de tevredenheid en loyaliteit van organisaties die hun IT uitbesteden. De studie, dit jaar omgedoopt van Outsourcing Performance naar IT Experience, gaat over samenwerkingsrelaties tussen IT-dienstverleners en uitbesteders. De nieuwe naam is een gevolg van de verdere verbreding van de benchmark naar nieuwe vormen van samenwerking en dekt beter de lading van moderne uitbestedingsrelaties – die steeds vaker andere vormen aannemen dan traditionele outsourcingrelaties.

Ook dit jaar dekt de studie weer een groter deel van de IT-uitbestedingsmarkt met 974 unieke uitbestedingsrelaties (ten opzichte van 945 vorig jaar). In deze editie zijn 40 IT-dienstverleners vergeleken.

Giarte is een Nederlands onderzoeks- en adviesbureau, actief op het vlak van klant- en eindgebruikersbeleving rondom zakelijke IT-dienstverlening en applicaties. De Giarte IT Experience Benchmark is sinds 2002 de grootste benchmarkstudie onder uitbesteders van IT naar hun mening over de relatie met hun IT-serviceprovider(s).

Technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top