‘Command and control’ fnuikend voor digitale transformatie

‘Command and control’ fnuikend voor digitale transformatie

by Klantcontact
28 januari 2020

digitaal leiderschap

Uit een nieuwe studie van MIT Sloan Management Review en Cognizant blijkt dat de meeste leidinggevenden wereldwijd geen voeling hebben met wat nodig is om concurrerend te blijven in de digitale economie. De verouderde en ineffectieve leiderschapsbenaderingen van de huidige generatie leiders ondermijnen zelfs de prestaties van de organisatie. Het onderzoek, gepresenteerd tijdens het World Economic Forum in Davos, is uitgevoerd onder 4.394 internationale leidinggevenden uit ruim 120 landen. Ook zijn er onder andere 27 diepte-interviews met leidinggevenden en focusgroepen met toekomstige wereldwijde leiders gehouden.

Niet de juiste mensen aan boord

Slechts 12 procent van de respondenten is het er sterk mee eens dat hun eigen bedrijfsleiders de juiste mindset hebben om hen vooruit te leiden. 71 procent van de respondenten is persoonlijk bereid om voorop te lopen in de digitale economie. Dezelfde groep scoort aanzienlijk lager op de vraag of ze pleiten voor het gebruik van machine learning-technologieën in de activiteiten van hun organisaties (50%); ook bezit deze groep volgens eigen zeggen niet altijd de specifieke digitale vaardigheden die nodig zijn om voorop te lopen, zoals beslissingen nemen aan de hand van data-analyse (55%).

Hoewel 82 procent het erover eens is dat de nieuwe leiders digitaal inzicht nodig hebben, is minder dan 10 procent het er sterk mee eens dat hun organisatie het juiste leiderschap heeft om te gedijen in de nieuwe digitale economie. Maar 40 procent is van mening dat hun organisatie de nodige stappen zet om robuuste digitale leiderspijplijnen te ontwikkelen.

Command & control contraproductief

Senior executives met verouderde vaardigheden en denkbeelden, dwingen leiders van de volgende generatie, met veel potentieel, om door te gaan op dezelfde manier, aldus de onderzoekers. Het gaat dan met name om ‘eroderend gedrag’, of verouderde leiderschapspatronen, zoals het vertrouwen op hiërarchie voor invloed, ‘command-and-control’ besluitvorming en rigide strategische planning. Beproefde leiderschapskenmerken en -gedrag, inclusief ethiek, vertrouwen en integriteit , worden steeds belangrijker, net als digitale kennis en samenwerkingsvaardigheden.

Vier elementen van digitaal leiderschap

De auteurs identificeerden vier verschillende denkwijzen die samen de nieuwe leiderschapskenmerken in de digitale economie vormen. Deze omvatten:

  • De mentaliteit van de producent: De mentaliteit van de producent combineert aandacht voor de klant met een focus op analyse, digitale veiligheid, uitvoering en resultaten.
  • Investeerdersmentaliteit: Leiders met een investeerdersmentaliteit streven een hoger doel na dan het rendement voor aandeelhouders.
  • Verbindingsmentaliteit: De verbindingsmentaliteit toont een gevoel voor relaties, samenwerkingsverbanden en netwerken om de effectiviteit van de organisatie te vergroten.
  • Verkennersmentaliteit: Verkenners zijn nieuwsgierig, creatief en opereren goed in onduidelijke situaties. Ze willen voortdurend experimenteren, moedigen het maken van fouten aan en leren door te luisteren naar verschillende meningen.

Het volledige rapport is hier te vinden.

Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top