Het anderhalvemeter-kantoor gaat open

by Klantcontact

Het anderhalvemeter-kantoor gaat open

by Klantcontact

by Klantcontact

Bedrijven maken hun fysieke kantoorlocaties geschikt voor de anderhalvemeter-economie. Kantoorinrichters verwachten dat het doorsnee kantoor een lagere bezettingsgraad zal krijgen. Dat schrijft het FD vandaag.

Bedrijven zijn ook op zoek naar oplossingen en advies voor het anderhalvemeter-kantoor. Volgens de krant zien kantoorinrichters een toenemende vraag naar kuchschermen, stoplichten en bewegwijzering. Lampjes op je smartphone of op een display (zoals bij arbeidsbemiddelaar SkyWalker) geven bijvoorbeeld aan dat je te dicht bij een collega in de buurt komt of dat je de werkplek van een ander nadert (rood) of dat een werkplek beschikbaar is (groen).

Ook denken bedrijven na over andere maatregelen, zoals het halveren van het aantal zitplekken in de kantine en het met een graadje verlagen van de temperatuur in werkvertrekken. Daarnaast wordt veel gewerkt met bewegwijzering om looproutes in kantoorruimtes en trappenhuizen aan te geven en worden spat- en kuchschermen geplaatst. Bij kantoorbenodigdheden-winkel Ahrend is een run op bureaustoelen en plexiglas schermen zichtbaar. Kantoorbenodigdheden-winkel Office Centre zag de afgelopen weken een toename in de verkoop van laptops en webcams, maar ook bureaustoelen en hygiëneproducten.

Flexplekken en legbatterijen

Vastgoed-adviesbureau Cushman & Wakefield aan de Amsterdamse Zuidas heeft zelfs sensoren in het plafond gemonteerd die bewegingen volgen en analyseert of mensen afstand genoeg houden. Flexplekken worden voorzien van papieren onderleggers die medewerkers aan het einde van hun werkdag moeten weggooien. Verder verwachten de kantoorinrichters dat de capaciteit van kantoren blijvend minder wordt en dat er behoefte ontstaat aan slimme rooster of apps die helpen bij het bepalen wie wanneer waar werkt. Volgens het FD wordt daarmee de trend doorbroken om zoveel mogelijk uit het kantoorvolume te halen. Of zoals die directeur van meubelfabrikant Vepa aangeeft: ‘De kantoorruimte was toch een beetje een legbatterij’.

Contactcenters op zoek naar nieuwe balans

Ook PlanMen stelt vast dat er voorbereidingen worden getroffen om weer terug te gaan van thuiswerken naar werken op kantoor. Inmiddels zijn er 5-10% van de medewerkers weer aan het werk op kantoor, aldus de WFM-Monitor Klantcontact. PlanMen verwacht niet dat dat na de periode van maatregelen er direct weer 100% naar kantoor zal gaan. In tegendeel, thuiswerken heeft een positie verworven die zal blijven gehandhaafd zodat er een “gezonde verdeling tussen thuis- en kantoorwerk zal zijn”. Als gevolg daarvan zijn nagenoeg alle organisaties aan de slag met scenarioplanning, om zo goed mogelijk te zijn voorbereid op de wereld nadat de maatregelen worden versoepeld of afgeschaft.

Featured, Human Resources ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top