30 ideeën als antwoord op de krappe arbeidsmarkt

by Klantcontact

30 ideeën als antwoord op de krappe arbeidsmarkt

by Klantcontact

by Klantcontact

18.000 vacatures en bang voor lege stoelen op het contactcenter? De Intelligence Group geeft 30 praktisch uitvoerbare ideeën om de werving en selectie net iets anders en slimmer aan te pakken. En ja, daar zitten tal van best practices tussen waar ook de klantcontactsector iets mee zou kunnen.

The Economist besteedde er recent een coverstory aan: we zijn plotseling (?) beland in de krapte-economie. Na een periode van krapte in de bestedingen (vlak na de financiële crisis van 2008) hebben bedrijven nu te maken met een enorme toename van de uitgaven. The Economist schrijft dat onder meer toe aan de coronapandemie, maar ook aan variabelen zoals verduurzaming en protectionisme.

Krapte is ook het achterliggende thema van een uitvoerig nieuw rapport van Intelligence Group, met daarin 30 praktische oplossingen voor een eerlijke en transparante arbeidsmarkt. De praktische oplossingen zijn door zowel sollicitanten als arbeidsmarktprofessionals bijeengebracht en komen voort uit customer journeys. De opstellers ondervroegen 3.000 werkzoekenden en gingen met ruim 50 personen uit de arbeidsmarktpraktijk in gesprek.

Arbeidsmarkt is ingewikkeld en ondoorzichtig

Vertrekpunt van de analyse van Intelligence Group: de ‘echte arbeidsmarkt’ is de plek waar waar werkgevers, bureaus en selecteurs in contact komen met werkenden en werkzoekenden, om mens en werk te matchen. Deze arbeidsmarkt is onnodig ingewikkeld geworden en mist transparantie en kansengelijkheid, aldus de auteurs.
[tekst loopt door onder afbeelding]

arbeidsmarkt

bron: Intelligence Group

Volgens de opstellers is het klassieke cv is net als een vacaturetekst een incompleet en onvolledig document, waar werkgevers, recruiters en matchingssystemen onvoldoende mee kunnen werken. Ook geven cv’s onvoldoende inzage in vaardigheden of skills, talenten en competenties. Ze pleiten daarom voor het opstellen van een competentie- of arbeidsmarktprofiel (CAP), dat je je hele leven meeneemt en waar je mee begint op de middelbare school. Hierin staat ‘wat kan ik, wat wil ik, etc.’ Daarnaast wordt gepleit voor een soort APK in de vorm van een werk- en ontwikkelcheck, die verankerd moet worden in de wet en in de arbeidsvoorwaarden. Voor de klantcontactsector liggen hier kansen, zeker als deeloplossing voor de krappe arbeidsmarkt. Krapteberoepen – de Belgen noemen het knelpuntberoepen – zijn verder gebaat bij een goed platform voor álle soorten werk.

Hoe zien banen en functies er uit?

arbeidsmarktEen andere tip – en hier kan de KSF direct mee aan de slag, vooropgesteld dat het bestuur en/of het bureau dit onderwerp voldoende urgent vinden – is het maken van een brancheoverzicht van functies waarin je kunt werken, inclusief de vaardigheden of skills die daarvoor nodig zijn. Op deze manier worden ontwikkel-loopbaankansen zichtbaar en gaat het denken om talentcentraal te zetten en te selecteren op vaardigheden meer leven bij iedereen. Dit sluit bijvoorbeeld aan op de aanbevolen leerlijn zoals Coniche die heeft samengesteld.

De tegenhanger hiervan is de toekomstbestendigheid van beroepen: in welke mate draagt het bij aan het toekomstbestendig houden van een persoon? In welke mate kan je in dit werk of deze functie over een langere periode doorwerken?

Waar moet je zoeken?

De opstellers zeggen dat Nederland de minst transparante arbeidsmarkt ter wereld heeft: nergens zijn zoveel jobboards, aggregators en bureaus per actieve baanzoeker of mensen op de arbeidsmarkt. Ze vinden dan ook dat er een soort Funda moet komen waarop alle vacatures te vinden zijn: ook stageplekken, zzp-klussen en vrijwilligerswerk. Uit het onderzoek dat aan het rapport voorafging, blijkt dat meer dan 35% van de werk(zoek)enden het prettig zou vinden als er maar één vacaturesite zou zijn met alle vacatures. Niet iedereen weet bijvoorbeeld wat voor hem of haar de best passende vacaturesite is. Van de arbeidsmarktprofessionals was 38% enthousiast over het idee van een vacaturesite voor alle vacatures (37% vond dit overigens geen goed idee, met uiteenlopende argumenten).

Moderniseer je sollicitatieproces

Ook het sollicitatieproces zelf kan wel een opfrisbeurt gebruiken. Maak solliciteren anoniem en neem afscheid van methodieken zoals assessments die langgeleden door “witte academische mannen zijn ontwikkeld”. Eerder al vroeg Klantcontact.nl zich af waarom er geen traineeships in klantcontact zijn, zodat deze branche in plaats van een vergiet of duiventil het vertrekpunt voor een carrière kan zijn. Andere creatieve oplossingen waar de branche zeker mee aan de slag zou kunnen: testen op de werkvloer, skillbased en gamified assesments en meeloopdagen voor kandidaten. Kortom, werk aan de winkel en het rapport is zeker een aanrader voor de leden van KSF HR-expertgroep of andere spelers in de markt voor arbeidsbemiddeling. (Klantcontact.nl/Erik Bouwer)

De analyse ‘De arbeidsmarkt van morgen’ is opvraagbaar bij Intelligence Group

Featured, Human Resources

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top