Kunst kijken verbetert empathie

Kunst kijken verbetert empathie

by Klantcontact
9 januari 2019

Door vaker naar kunst te kijken leer je beter te observeren en meer empathie te ontwikkelen. Dat stellen neuroloog Bas Bloem en schrijver Ilja Pfeijffer in British Medical Journey. In de publicatie beschrijft het duo de positieve uitwerking hiervan voor met name artsen, wat leidt tot beter patiëntcontact en daardoor betere zorg. De vraag is of dit slechts voor deze doelgroep geldt.

Kunst en geneeskunde lijken mijlenver verwijderd van elkaar. Kunst staat voor creativiteit, verbeelding en vrijheid, terwijl geneeskunde gebonden is aan regels en richtlijnen. “De geneeskunde is te veel gericht op repareren wat stuk is”, luidt de kritiek van de neuroloog. “Artsen kijken naar een mens zoals een loodgieter kijkt naar een kapot toilet. Welk orgaan hapert en hoe fiksen we dat? Ze hebben niet voldoende oog voor de noden van de individuele mensen en hun sociale context.”

Onbevangen kijken

Kunstenaars en kunst kunnen daarbij helpen. “Want kunstenaars leren artsen om beter te observeren, onbevangen te kijken. Ze moeten leren te zien wat er echt is en niet wat ze denken te zien. Het kan heel leerzaam zijn om samen met een kunstenaar naar een schilderij te kijken.”

Focus op details

Hij noemt enkele werken van Vincent van Gogh, waaronder de Aardappeleters. Onder andere naar dit schilderij keken studenten in het Radboudumc. Hen werd gevraagd te beschrijven wat ze zagen op het doek. “Ze noemden allemaal details. Dat is typisch voor artsen: inzoomen op details. Niemand deed een stap terug, zoomde uit  en zag daardoor de grote lijn: een gezin dat aardappels eet.”

Romans

Ook romans lezen draagt bij aan beter observatievermogen en meer empathie. Door te lezen, verdiep je je in menselijke drijfveren, leer je je te verplaatsen in anderen, een andere logica te volgen, is de overtuiging. “Juist in een tijd dat kunstmatige intelligentie veel van het werk van artsen dreigt over te nemen, wordt empathie steeds belangrijker.” Geldt dit ook niet voor klantcontact?

Lees ook “AI IS DE BUDDY VAN KLANTENSERVICE”

Human Resources
Top