slimme luidspreker

Slimme luidspreker in opmars

Sinds de introductie van Google Home op de Nederlandse markt, slechts 4,5 maand geleden, gebruikt 5 procent van de Nederlandse huishoudens een slimme luidspreker. 17 procent is bekend met smart speakers, zoals Google Home en Amazon Alexa, en 4 procent geeft aan van plan te zijn er in de nabije toekomst een te gaan gebruiken. Dat blijkt uit een eerste onderzoek van Kantar TNS. Kantar leidt hieruit af dat de verwachte groei van slimme luidsprekers in Nederlandse huishoudens in het komende half jaar rond de 80% zal liggen. Google Home is op dit moment bekender dan Amazons Alexa.

Volgens Kantar maakt bijna een derde van de Nederlanders al gebruik van spraak-gestuurde commando’s via de mobiele telefoon, bijvoorbeeld via Siri van Apple. Gerben Boot, Client Service & Innovation Director Kantar TNS, wijst er op dat voice aan een opmars bezig is. Die opmars biedt uitgelezen kansen voor bedrijven om transacties en communicatie met consumenten op innovatieve wijze te organiseren.