Disruptie gaat van gevestigde orde komen

Het zijn niet nieuwe start-ups die voor een nieuwe disruptiegolf gaan zorgen, maar de gevestigde bedrijven.  Het perfectioneren en personaliseren van de klantervaring is daarbij belangrijker dan ooit tevoren. Tot die conclusie komt IBM op basis van onderzoek onder CEO’s en leidinggevenden.

De volgende innovatiegolf wordt aangewakkerd door gevestigde bedrijven, die een aanzienlijke bedreiging gaan vormen in hun sector voor nieuwkomers en andere digitale bedrijven. Maar liefst 72 procent van de ondervraagde CXO’s is die mening toegedaan. Slechts 22 procent is nog onder de indruk van de ontwrichtende kracht van kleinere bedrijven en startups binnen hun sector.
Daarmee lijken de rollen omgedraaid, immers de afgelopen jaren overheerste de angst, onzekerheid en twijfel bij de gevestigde orde over de opkomst van digitale disrupters.

Uit de studie van IBM Institute for Business Value blijkt dat gevestigde bedrijven slimmer zijn geworden in dataverwerking en datamining. Daarnaast hebben sommige de disruptieve start-ups overgenomen waardoor in een klap de concurrentie van het toneel is verdwenen.

Top 5 uit het onderzoek

  • Data is meest waardevolle bezit om concurrentievoordelen na te jagen.
  • Core business en AI zijn relevanter dan ooit.
  • 57% van de disruptieve bedrijven ontwikkelen of zijn eigenaar van een platformbedrijfsmodel.
  • De klantervaring perfectioneren en personaliseren is belangrijker dan ooit tevoren.
  • Vaardigheden van werknemers zijn meer bepalend voor succes geworden.

Lees ook KWART EUROPEANEN WIL WEARABLE BETALEN