reageer op dit artikel

13 september 2017 – ANWB, bol.com, de Efteling, Greenchoice, YourMastercard.nl en Ziggo bieden online de allerbeste digitale klantervaring, zo blijkt uit de tweede editie van de jaarlijkse Digital Excellence Monitor 2017 van onderzoeksbureau WUA. Het onderzoek is gebaseerd op beoordelingen van 2.423 websites door 9.950 respondenten. De websites zijn ingedeeld in categorieën Telecom, Travel, Retail, Finance, Verzekeringen, Energie en Automotive. Daarnaast is er een lijst voor mobiele websites en apps voor sectoren als Finance, Verzekeringen en de Energiebranche. Er wordt bij de beoordeling gekeken naar zes verschillende aspecten van de digitale aanwezigheid (zie figuur).

De ranglijst van Nederlandse e-commercespelers wordt aangevoerd door Coolblue en bol.com. Beide bedrijven doen het met een gemiddelde waardering van 82 punten zeer goed. Het verschil wordt dan ook achter de komma gemaakt. Met een eindscore van 76 gaat Greenchoice aan kop in de energiebranche in de desktop-onderzoeken. Op desktop komt de competitie zeer dichtbij, op mobiel zet Greenchoice de concurrentie op een zeer stevige afstand met 3 tot wel 5 punten verschil.

Met een score van 80 punten behaalt ANWB.nl de eerste plaats in de Automotive branche. De website van ANWB weet op alle customer experience thema’s hoog te scoren, en behaalt op het onderdeel Merk met 83 punten de eerste plaats. Het ‘rapportcijfer’ voor klantervaring (customer experience) wordt uitgedrukt in een gemiddelde eindscore op de thema’s Look&Feel, Aanbod en Merk uit het WUA Web Performance Model.

Close
Go top