reageer op dit artikel

Videoconsult ggz DiSofaMensen met psychische problemen genieten bij DiSofa direct zorg, zonder wachttijden. De cliënt logt via telefoon, tablet of computer 24/7 in en begint het gesprek met de psycholoog, of maakt een afspraak daartoe. Doordat de Nederlandse GZ-psychologen in verschillende tijdzones, in binnen- en buitenland werken, zijn ze voortdurend beschikbaar. In tegenstelling tot de nieuwe aanbieder kent het contact met veel reguliere ggz-instellingen lange wachttijden en beperkte bereikbaarheid.

DiSofa, afkorting van digitale sofa, biedt de psychische hulpverlening volledig online aan, via videoconsults. Daarmee treedt het in de voetsporen van Parnassia. De GZ-psychologen zijn het enige aanspreekpunt voor de klant, maar worden ondersteund door een backoffice. Volgens oprichter en ziekenhuisapotheker Joris Arts zijn de behandelaars geselecteerd op een ‘flexibele en servicegerichte invulling van hun deskundigheid’, zegt hij op Skipr. De online hulpverlening aan Nederlanders met psychische problemen wordt vergoed door zorgverzekeraars.

Onvrede

DiSofa opereert als zelfstandige organisatie, maar is formeel een onderdeel van GGZ Noord-Holland-Noord. De organisatie is opgericht uit onvrede over de lange wachtlijsten en hoge personeelstekorten in de geestelijke gezondheidszorg. De kleine, online organisatie kan flexibeler inspelen op vragen uit de markt dan een grote ggz-instelling.

Lees ook DELTA AIRLINES ZET VIDEOCHAT IN BIJ CUSTOMER SERVICE

Close
Go top