18 september 2023

Is het einde van thuiswerken in klantcontact nabij? Dit zegt onze branche

Medewerkers van bedrijven als Meta die niet minimaal drie dagen op kantoor werken dreigen binnenkort te worden ontslagen. Het zette de redactie van Klantcontact.nl aan het denken: is het einde van thuiswerken in klantcontact ook nabij? We deelden eind augustus een poll op LinkedIn en vroegen de branche naar haar mening. Dit zijn de resultaten.

Is het einde van thuiswerken in klantcontact nabij? We vroegen het de branche in een LinkedIn-poll. Dit zijn de resultaten.

Thuiswerken in klantcontact

We gaven onze lezers drie antwoordopties op de vraag: is het einde van thuiswerken in klantcontact ook nabij? De opties waren als volgt:

In totaal wisten we 188 stemmen binnen te halen. De optie die het hoogst scoorde was ‘Hybride werken is het beste’, met zo’n 80 procent van de stemmen. Op de tweede plaats eindigde ‘Thuiswerken heeft mijn voorkeur’ (16 procent) en het brons ging naar ‘Thuiswerken is passé’ (4 procent). Voor de branche is het antwoord op de vraag dus luid en duidelijk: hybride werken is het beste. De poll stond open van 28 augustus tot 11 september.

Meningen uit de branche

Naast de 188 stemmen, gaven verschillende kopstukken uit de branche hun mening over het onderwerp. Zo reageerde Roel Masselink (directeur van de Klantenservice Federatie) op de poll: “De mate waarin er binnen klantcontact wel of niet thuis gewerkt kan worden zal erg afhankelijk zijn van de organisatie en de aard van het klantcontact, maar ook van de werknemerspopulatie van de organisatie. Thuiswerken biedt kansen, maar kent zeker ook zo zijn uitdagingen. Benieuwd naar hoe organisaties hier in de praktijk mee omgaan.”

Ook Mark Elschot (Directeur van Vlirdens Campus) deelde zijn mening: “Wij zijn bij uitstek een vakgebied waarbij locatie ondergeschikt is. Maar ook kampen met imago en aanwas. Door onze collega’s tegemoet te komen in hun wensen en voorkeuren ontstaat een win-win.”

“Ervoor zorgen dat het rooster past bij de persoonlijke situatie van een collega is een belangrijk onderdeel van het werkplezier.” – Chantal Rovers

“Ervoor zorgen dat het rooster past bij de persoonlijke situatie van een collega is een belangrijk onderdeel van het werkplezier”, aldus Chantal Rovers (Manager Customer Care bij Sports Unlimited Retail) onder het bericht. “En zijn wij in ons vakgebied geen expert in personalisatie/persoonlijke service? Dan moeten we dat zeker naar onze collega’s toe laten merken.”

Willem van den Brink, directeur van AppTime, is van mening dat we als branche nóg flexibeler kunnen kijken naar werktijden: “Wat mij om ons heen zien, horen en merken is dat mensen meer en meer terug naar kantoor willen, maar dat thuiswerken af en toe wel lekker uitkomt. […] Het bijzondere is dat er bij verreweg het grootste deel van de klantcontactafdeling nog steeds wordt gesproken over dagen op kantoor en dagen thuis, terwijl het tegenwoordig heel makkelijk is om ook dagelijks een combinatie van kantoor én thuis te bieden. Reizen, thuiswerken en op kantoor werken op de prettigste momenten voor de medewerkers.”

Thuiswerkrecht binnenkort realiteit?

De Eerste Kamer behandelt dinsdag de wet Werken waar je wilt, schrijft het FD. Als het enthousiasme over de wet in de senaat net zo groot is als in de Tweede Kamer, is thuiswerken binnenkort een recht.

De verhouding tussen thuiswerken en op kantoor werken is een van de vele trends binnen het klantcontact. Wil je weten wat de andere zeven hot topics van het moment zijn? Lees dan eens onderstaand artikel.