10 oktober 2023

Voel je thuis bij Yource, maar alleen als het ons uitkomt!

De opportunistische dubbele moraal van sommige facilitaire contactcenters. Op de redactie van Klantcontact.nl houden we ervan. En daarom houden we van Yource!

De opportunistische dubbele moraal van sommige facilitaire contactcenters. We houden ervan. En daarom houden we van Yource!
Bron: Yource

Voel je thuis bij Yource!

Gisteren viel ons oog op een LinkedIn-bericht van Robin Jansen, CEO van Yource. We lezen: “Vandaag heb ik namens Yource Group de ‘Charter Diversiteit’ van de Sociaal-Economische Raad (SER) mogen ondertekenen”.

Het LinkedIn-bericht wordt begeleid met professionele fotografie. Yource wil zich blijkbaar nadrukkelijk met het thema diversiteit profileren. We lezen verder. “Binnen Yource vinden we het enorm belangrijk dat iedereen zich thuis en welkom voelt”.

Die formulering is opvallend. Yource is namelijk ook hoofdsponsor en (mede)organisator van de Manager of the Year (MotY) verkiezing van de CCMA. En in die rol hanteert Yource andere maatstaven als het gaat om ‘iedereen welkom’.

Bron: LinkedIn / Robin Jansen

Andere maatstaven als het gaat om ‘welkom voelen’, hoe zit dat?

Yource en de CCMA maken veel reclame voor de verkoop van tickets voor de Manager of the Year verkiezing. De reguliere prijs van een ticket is 279 euro. Maar niet voor iedereen, zo blijkt. De redactie van Klantcontact.nl heeft inzage in de correspondentie tussen een vertegenwoordiger van Yource en een klantcontactprofessional, werkzaam bij een leverancier in het vakgebied. Daaruit blijkt dat niet alle professionals uit de branche even ’thuis en welkom’ zijn bij Yource en de uitreiking.

Betreffende vertegenwoordiger van Yource is niet alleen Recruitment Assistant, maar onderschrijft haar mails ook met ‘Organisatie Manager of the Year 2023 | CCMA’. Naar de professional die het ticket wilde kopen voor de verkiezing, schrijft ze: “Aangezien u aangeeft als (naam leverancier) deel te willen nemen aan het MotY event van donderdag 2 november 2023, kunt u als sponsor deelnemen aan het event. In de bijlage vindt u onze sponsorpresentatie. Mocht u hier interesse in hebben, vernemen wij heel graag van u.”

De reguliere prijs van een ticket is 279 euro. Het goedkoopste sponsorpakket kost 2.800 euro, excl. BTW. Daarvoor krijgt de klantcontactprofessional in kwestie wel ’twee tickets voor het diner en de awardshow’.

Hoe welkom is Yource?

En dan heeft CEO Jansen het over: “Binnen Yource vinden we het enorm belangrijk dat iedereen zich thuis en welkom voelt”. Ja, als de ene doelgroep vijf keer meer betaalt dan de andere doelgroep. Hoe welkom is dat?

Vanuit Klantcontact.nl kregen we overigens wel een uitnodiging om kosteloos aanwezig te zijn bij de uitreiking van de Manager of the Year. We hebben vriendelijk bedankt. We endorsen alleen events die echt inclusief zijn en geen enkele, enthousiaste klantcontactprofessional uitsluiten. Het is namelijk 2023. Woke, weetjewel?

Naschrift

Het bestuur van de CCMA heeft bij monde van haar voorzitter Sandra van Maarseveen via onze LinkedIn groep gereageerd op dit artikel.

Fun Zeegers, heeft namens onze uitgever, F.Z.I. B.V., daar op LinkedIn als volgt op gereageerd: Yource vindt het in haar bedrijfsvoering / recruitmentbeleid “enorm belangrijk dat iedereen zich thuis en welkom voelt”. Echter in een door Yource gesponsord evenement (CCMA MotY) is blijkbaar niet iedereen (even) welkom. Dat is een opmerkelijk onderscheid in het kader van het thema ‘diversiteit’. Het bestuur van de CCMA koppelt in haar reactie woorden als “open” en “verbinden” aan herhaaldelijk gebruik van de term: “primaire doelgroep”. Dat bevestigt voor Klantcontact.nl de essentie van ons artikel.

Ons advies aan Yource en het bestuur van de CCMA zou zijn: wees in de communicatie rondom de promotie van tickets voor de CCMA Manager of the Year, transparant en expliciet dat er bij dit evenement een “primaire doelgroep” is, namelijk (senior) klantcontactmanagers. Als je niet tot deze doelgroep behoort, dan ben je als klantcontact professional niet welkom, tenzij je sponsor wilt worden.

Lees ook!