25 augustus 2023

Teleperformance in cassatie. FNV beschuldigt TP in het AD van loondiefstal

Waar Teleperformance vorige week in een persbericht over de nieuwe CAO zich nog nadrukkelijk profileert als goed werkgever, komt het bedrijf nog geen week later negatief in de landelijke media. In het persbericht sprak CEO Norbert Van Liemt vorige week over “het verbeteren van het imago van de klantcontactsector”. Deze week gaat het bedrijf in cassatie, in rechtszaken die een eigen ex-medewerker tegen TP aangespannen heeft over het niet vergoeden van inlogtijd als werktijd, en spreekt de FNV in het AD over ‘loondiefstal’ door TP.

Teleperformance regelmatig negatief in het nieuws

Het is niet de eerste keer dat TP negatief in de media verschijnt.

De FNV heeft haar pijlen zeer nadrukkelijk op Teleperformance gericht en weet de media blijkbaar goed te bespelen. We sluiten niet uit dat de FNV een proefproces over ‘inlogtijd is werktijd’ in breder perspectief aan het uitlokken is.

KSF: Inlogtijd is in principe werktijd

Roel Masselink van de branchevereniging Klantenservice Federatie reageerde eerder al bij Klantcontact.nl op de uitspraak van het gerechtshof in deze zaak: “De KSF vindt dat medewerkers moeten worden betaald voor het werk dat zij voor hun werkgever verrichten en ook vanaf het moment dat het werk aanvangt. In principe is dat vanaf het moment dat je inlogt. Waar werkgever en werknemer daarover van inzicht verschillen, is het begrijpelijk dat men de rechter vraagt om duidelijkheid. Het is dan aan hem of haar om op basis van feiten en omstandigheden een juridisch oordeel te vellen. Als Klantenservice Federatie vinden wij het vooral belangrijk dat er respectvol wordt omgegaan met medewerkers en dat begint met de zorg voor goede arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden.”

Slecht voor het imago van de branche

De stroom aan kritische berichten in de landelijke media is natuurlijk niet goed voor de reputatie en het imago van Teleperformance. De reacties onder het AD artikel zijn niet mals.

Bron: AD.nl

Via de vacaturepagina van Teleperformance zien we dat het bedrijf dienstverlening verzorgt voor opdrachtgevers zoals Ziggo Mobiel, Samsung, bol.com, Gall & Gall en de Goede Doelen Loterijen. Deze opdrachtgevers kunnen ook niet blij zijn met deze stroom aan negativiteit in de media. Zij worden geassocieerd met hun opdrachtnemer en dragen indirect een verantwoordelijkheid voor goed werkgeverschap bij hun externe contact centers.

Dit soort berichten doen het imago van klantcontact in het algemeen, en het imago van werken-in-klantcontact in het bijzonder, geen goed. Het is slecht voor de beeldvorming. En het vakgebied heeft al een groot tekort aan medewerkers, in een krappe arbeidsmarkt.

Hoe het tij te keren?

Als het klantcontact vakgebied negatief in de landelijke media komt, kun je inmiddels bijna voorspellen hoe en door welke spelers; de boefjes onder de telemarketingbureaus of 2 of 3 van de grote facilitaire contact centers. Terwijl er ook hele goede en nette facilitaire contact centers en echt goede werkgevers zijn, van klein tot groot. Maar een fatsoenlijk bedrijf is niet nieuwswaardig voor de landelijke media. Ook niet in komkommertijd. Het wordt dus tijd dat we als sector die negatieve uitingen in de landelijke media gaan verminderen. Voordat er straks niemand meer in klantcontact wil werken. Of bereidt Teleperformance zich daar al op voor met haar uitspraak “Vooral niet bellen, is nu het beleid” van vorige week in het NRC?

Wie heeft er suggesties hoe we als branche zorgen dat we als ‘Place-To-Work’ minder negatief in de landelijke media komen?