Woordenboek

Manager of the Year (MOTY) CCMA

De “Manager of the Year”, afgekort tot MOTY, is een titel die jaarlijks door de CCMA in samenwerking met facilitair contact center Yource wordt toegekend aan een “uitzonderlijke leider in de klantenservice branche in Nederland”. Deze erkenning viert leiderschap, innovatie, en uitmuntendheid binnen de klantenservice sector, aldus de CCMA. De manager die op alle punten uitblinkt, ontvangt de award.

Het doel van de Manager of the Year Award

Volgens de CCMA erkent de prijs de prestaties en bijdragen van een klantenservice manager aan de organisatie en de sector in het algemeen. De award moedigt voortdurende verbetering en excellentie aan door erkenning te geven aan degenen die zich inzetten voor het leveren van uitzonderlijke klantenservice. Daarnaast fungeert – door een standaard te zetten voor prestaties en innovatie – de prijs als een benchmark voor de industrie.

MOTY: het selectieproces

De selectieprocedure voor de Manager of the Year award is grondig en competitief. Genomineerden worden voorgedragen door collega’s, ondergeschikten, soms door klanten en veelal door leveranciers, die een manager willen erkennen voor hun buitengewone bijdrage aan de klantenservice. 

De jury beoordeelt vervolgens elke nominatie, rekening houdend met factoren zoals:

  • De mate van verantwoordelijkheid in de functie
  • De impact die iemand heeft kunnen creëren op medewerkers en klanten
  • De inhoudelijke input die geleverd is ten aanzien van een jaarlijks wisselend thema

Kritiek op Manager of the Year 

De afgelopen jaren neemt de kritiek op de MOTY verkiezing toe. De winnaar van 2015, Wim van Limpt, kwam in opspraak na een artikel van de Volkskrant over zijn uitgave- en declaratiegedrag nadat hij Directeur van Buma/Stemra was geworden. De CCMA besloot de Award niet in te trekken. Ook is er kritiek op de relatie tussen de CCMA en Yource, hoofdsponsor en organisator van de MOTY en de Nationale Klantcontact Week, een ander event van de CCMA.

Tenslotte is er kritiek op het besloten karakter van de award uitreiking van MOTY. Sandra van Maarseveen, voorzitter van het CCMA bestuur heeft bevestigt dat er voor de feestelijk uitreiking van de award, wat zij noemt een ‘primaire doelgroep’ is, namelijk senior, inhouse klantcontactmanagers. Vertegenwoordigers van facilitaire contact centers (anders dan Yource) of leveranciers, zijn alleen welkom als zij sponsoren.

Winnaars in de afgelopen jaren

Afgelopen jaren mochten de volgende mensen zich Manager of the Year noemen:

  • 2023: René Kloppenburg, KPN
  • 2022: Deliane Schimmel, Florius
  • 2021: Cynthia Mak, Talpa
  • 2020: niet uitgereikt wegens corona
  • 2019: Mirjam van den Berg, Travix
  • 2018: Rob Krijgsman, APG
  • 2017: Maarten Vader, GGN
  • 2016: Caren Bouwmeester, Ahold
  • 2015: Wim van Limpt, Buma/Stemra
  • 2014: Frank Rademakers, PGGM
  • 2013: Albert Bosma, CIZ
  • 2012: Anne-Marie Bresser, Electrolux
  • 2011: Daniëlle Morf, SNT
  • 2010: Soraya Zijl, UPC
  • 2009: Ruud Meijer, ATAG
  • 2008: Hans van der Plas, T-Mobile
  • 2001: Joop Evers, BEN

Lees ook de informatie over de Nationale Klantcontact Week.

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z