1 april 2024

AI-gedreven contactcenter van Inspire Group is 1 aprilgrap

‘Inspire Group heeft het afgelopen jaar hard gewerkt aan een contactenter dat (bijna) volledig draait op kunstmatige intelligentie (AI). Het innovatieve contactcenter treed vanaf april 2024 in werking en zal worden gehost vanuit Nederland én Suriname’, schreven we in een bericht van volgende week. De oplettende lezer had het waarschijnlijk al door: dat was een 1 aprilgrap. Ilja Gleiser (CEO van Inspire Group): “Menselijk contact is en zal altijd belangrijk blijven.”

Inspire Group opent geen AI-gedreven contactcenter, dat was een 1 aprilgrap. “Menselijk contact is en zal altijd belangrijk blijven.”

‘Mens is en blijft belangrijk’

Ondanks het feit dat AI uitkomst kan bieden in het contactcenter voor verschillende (repetitieve) werkzaamheden, zal de toegevoegde waarde van de mens altijd belangrijk blijven. “Hopelijk hebben we de lezers met het bericht op het verkeerde been weten te brengen met de 1 aprilgrap”, vertelt Gleiser.

“Daarentegen wilden we met het bericht eigenlijk het onderbuikgevoel aanwakkeren bij onze vakgenoten, om stil te staan bij het goede werk dat onze klantenservicemedewerkers leveren. Natuurlijk biedt AI talrijke kansen, maar de medewerker is en zal nog altijd ons grootste goed blijven”, aldus Gleiser.

Meer over AI in het contactcenter? Lees dan ook eens onderstaand artikel, waarin zeven experts in customer care met elkaar in gesprek gaan over de mogelijkheden van AI. “Overschat de waarde van AI niet op de korte termijn, maar onderschat de meerwaarde niet op de lange termijn.”