Faillissement 3e locatie van Soleo in België is onderdeel van grotere reorganisatie
De ontwikkelingen in facilitair contactcenterland, volgen elkaar in razend tempo op.
Berichtten we eergisteren nog over de succesvolle doorstart van WEngage Nederland onder ContactCare, vandaag ontvangen we bericht dat in België de Gentse vestiging van BPO dienstverlener Soleo Contact failliet is verklaard .
Groei door overnames
Soleo is opgericht in 2008 in Deventer. Met een flinke groeiambitie en investeringen van o.a. Capital A (voorheen ABN AMRO Participaties) ging Soleo vanaf 2018 op overnamepad:
- 2018: BSG Contact incl. Search & Results
- 2018: Telescore
- 2018: KSG Contact
- 2019: Fresh Call Teleservice
- 2019: AS Kwadraat
- 2021: HMS
- 2021: 4DMC
Faillissementen in België

In het Belgische faillissementsregister zien we dat eind november 2024 ook al de Antwerpse vestiging van Soleo Contact en ‘Soleo Contact Tournai’ in Marquain failliet werden verklaard.
WHOA in Nederland
Onbevestigde bronnen melden ons dat Soleo in Nederland een zgn. WHOA (wet homologatie onderhands akkoord, een soort zakelijke schuldsaneringsregeling) procedure doorlopen zou hebben maar deze staat nog niet geregistreerd in het WHOA register.
Reactie Alco Bosch
Managing Director Alco Bosch reageert als volgt naar Klantcontact.nl: “Soleo heeft de afgelopen periode een omvangrijke reorganisatie afgerond binnen haar internationale activiteiten. In België is daarbij als laatste stap een doorstartprocedure doorlopen, waarbij de activiteiten van Soleo Gent zijn overgenomen door Soleo 4 Care.
De reorganisatie was noodzakelijk vanwege ingrijpende wijzigingen in de Belgische wet- en regelgeving rondom telemarketing, waardoor deze dienstverlening fors is afgebouwd. In combinatie met de nasleep van de COVID-periode en de sterke stijging van arbeidskosten in België, heeft Soleo haar dienstverlening aangepast naar een hybride model: activiteiten worden nu uitgevoerd vanuit België in combinatie met offshore locaties in Turkije.
Ook in Nederland heeft Soleo recent met positief gevolg een reorganisatie doorlopen. Deze herstructurering was noodzakelijk door de economische nasleep van de COVID-pandemie — waarbij Soleo niet in aanmerking kwam voor steunregelingen — én de sterke toename van arbeidskosten in Nederland. Daarnaast is Soleo voor haar werkkapitaal een samenwerking met abc finance aangegaan.
Soleo heeft hiermee haar financiële structuur versterkt en haar dienstverlening afgestemd op de veranderende marktomstandigheden.
Toekomstgerichte focus
Soleo richt zich in de toekomst nadrukkelijker op klantcontactdiensten met maatschappelijke relevantie. Door middel van een hybride model, waarin lokale expertise wordt gecombineerd met internationale capaciteit en inzet van innovatieve ontwikkelingen op het gebied van AI, blijft Soleo klanten in Nederland, België en daarbuiten ondersteunen met kwalitatieve en efficiënte dienstverlening.
Met deze reorganisatie hebben we een solide basis gelegd voor verdere groei en continuïteit. We blijven ons inzetten voor duurzame klantrelaties en waardevolle werkgelegenheid binnen een snel veranderende markt”, aldus Alco Bosch.