7 augustus 2025

CEO Bob Mols reageert op overdracht van Yource door investeerder Parcom aan schuldeiser CVC

Na weken van geruchten bracht het Financieele Dagblad gisteren het nieuws dat facilitair contact centerbedrijf Yource, tot voor kort onderdeel van de portefeuille van investeringsmaatschappij Parcom, wordt overgedragen aan schuldeiser CVC.

Parcom, dat Yource in 2020 overnam en de overname grotendeels financierde met een lening bij CVC, zou geconfronteerd zijn met oplopende schulden door dalende omzet en stijgende kosten. Dit leidde tot de keuze: bijstorten of overdragen. Yource komt nu in handen van CVC, dat een deel van zijn vordering wegstreept.

Klantcontact.nl sprak eerder vandaag met CEO Bob Mols over de actuele ontwikkelingen en de toekomst.

Er staan geen feitelijke onjuistheden in het FD-artikel, maar wel enkele nuances

Mols benadrukt dat er in het artikel van het FD geen feitelijke onjuistheden staan, maar dat hij twee belangrijke nuanceringen wil aanbrengen:

“Ik heb een wezenlijk andere visie op de inzet van Artificial Intelligence binnen klantcontact dan geschetst wordt in het FD-artikel. Ik doe niet mee aan uitspraken van mensen buiten het vakgebied over ‘het AI-spook’ en de vermeende impact op werkgelegenheid.”

Daarnaast spreekt hij de suggestie tegen dat Yource uit kostenoverwegingen zou hebben uitgebreid naar landen met lagere lonen:

“Het is niet helemaal correct geformuleerd dat Yource vestigingen heeft geopend in landen als Suriname en Marokko om personeelskosten te drukken. Offshoring en nearshoring zijn al jarenlang gangbare strategieën binnen het klantcontact vakgebied en worden toegepast door vrijwel alle BPO-spelers, niet alleen door Yource.”

We waren voorbereid op vroegtijdige berichtgeving

Op de vraag waarom Yource niet zelf eerder met het nieuws naar buiten trad, zegt Mols:

“Bij een aandeelhouderoverdracht zijn er tal van verplichte stappen, zoals meldingen bij de ACM en AFM, en overleg met opdrachtgevers, medewerkers, vakbonden en de OR. We zouden naar buiten treden zodra dit proces was afgerond. Tegelijkertijd waren we voorbereid op een scenario waarin het nieuws voortijdig naar buiten zou komen, zoals nu is gebeurd.”

In 2024 realiseerden we een tweecijferige, positieve EBITDA

Hoewel het FD schrijft over verliezen in de afgelopen jaren, geeft Mols aan dat Yource sinds 2024 een duidelijke turn-around doormaakt:

“De jaarrekening over 2024 is nog niet gereed, maar ik kan alvast verklappen dat we een tweecijferig positief EBITDA-resultaat realiseerden. Deze positieve omslag is onderdeel van een concreet strategisch plan voor de komende drie jaar. Dat plan vormt de basis voor het herstel en onze toekomst.”

Hij voegt toe dat Yource zich bewust is van de uitdagingen in de sector, maar dat het bedrijf goed gepositioneerd is:

“We hebben een zeer concreet en realistisch plan klaarliggen. Met CVC als nieuwe aandeelhouder hebben we de juiste steun om deze koers te varen. CVC heeft een goed beeld van de markt en spreekt vertrouwen uit in ons 3-jarenplan en het management.”

Over het onderzoek in België is geen nieuws, we wachten op verdere stappen

Over de melding in het FD over vermeend gesjoemel met corona-gerelateerde opdrachten door de Belgische dochteronderneming zegt Mols:

“In 2021 is Mifratel inderdaad gestaakt met haar activiteiten voor de Vlaamse Overheid na berichtgeving in de media over mogelijke onregelmatigheden bij die werkzaamheden. De autoriteiten hebben aangegeven een onderzoek te zijn gestart en wij hebben volledige medewerking verleend, maar we weten niet wat de stand van het onderzoek is. Meer kan ik daar op dit moment niet over zeggen en we richten ons met het strategisch plan uitdrukkelijk op de toekomst.”

AI is geen bedreiging, maar een katalysator

Ten slotte reageert Mols op de stelling van analisten dat Artificial Intelligence het verdienmodel van callcenters onder druk zet:

“Ik denk absoluut niet dat AI het einde betekent van ons verdienmodel. Opvallend is dat vooral mensen buiten de sector dat denken. Binnen de sector, en zeker ook onder onze opdrachtgevers, leeft een veel genuanceerder beeld.”

Volgens Mols neemt AI vooral eenvoudig en repetitief werk over, terwijl complexer werk – met meer toegevoegde waarde – overblijft:

“AI is een katalysator voor impactvollere klantinteracties. Complex werk blijft bestaan en wordt leuker en uitdagender dankzij goede tooling. De combinatie van minder laagwaardig werk en slimme technologie, biedt juist kansen. Het werk dat overblijft wordt aantrekkelijker en vereist mensen die bewust kiezen voor het vak.”

“Wij geloven heilig in de juiste combinatie van mens en technologie – in die volgorde.”

Verder lezen