5 oktober 2023

De belangrijkste onderwerpen op het KCC-Congres 2023

Volgende week is het zover! Op 12 oktober vindt het KCC-Congres 2023 plaats in het Burgers’ Zoo Safari Meeting Centre te Arnhem. Welke onderwerpen staan er allemaal op het programma en naar welke presentaties kijken we het meeste uit? Bij Klantcontact.nl houden we je op de hoogte van het laatste nieuws over het congres.

Op 12 oktober vindt het KCC-Congres 2023 plaats. Bij Klantcontact.nl houden we je op de hoogte van het laatste nieuws over het congres.

KCC-Congres 2023

Het hoofdthema van het congres luidt als volgt: Het moderne KCC: van visitekaartje naar strategisch partner. ‘Het KCC is dé cruciale link tussen overheden en de burger’, luidt de strekking van het thema. ‘Toch ligt nog vaak het accent op het KCC als uitvoerend sluitstuk van overheidsbeleid. Het moderne KCC is echter veel meer. Het is een bron van informatie voor beleid en verdient een strategische rol. Om het beleid, de uitvoering en de beleving van de burger (vooraf) beter in lijn te krijgen. En om het KCC aantrekkelijker te maken voor gedreven professionals. Want een tevreden medewerker leidt tot tevreden burgers.’

Digitale dienstverlening is een enorm relevant thema voor onze branche. Er staat van 08.30 tot 17.00 uur een boordevol programma op de planning, vol inspiratie en kennis. De keynotes op het programma zijn als volgt:

Noemenswaardige presentaties

Welke presentaties zijn de moeite waard? Dat zijn ze allemaal natuurlijk, maar we willen er een aantal in het bijzonder uitlichten. Ten eerste de presentatie van Caspar Doing over chatbot Wout van de politie: hoe de virtuele agent Wout burgers en Politie verbindt. ‘Virtueel agent Wout is nu meer dan een jaar live en voert op dit moment zo’n duizend gesprekken per dag. Caspar laat aan de hand van pakkende voorbeelden uit de samenleving zien hoe deze chatbot past in het veranderende landschap van politiecontact, maar ook waarom er dag en nacht altijd collega’s van Wout klaar zullen staan om live chatcontact over te pakken vanuit de Regionale Contactcentra.’

Ten tweede de presentatie van Roel Masselink (directeur Klantenservice Federatie) en Dirk Berkers (Operationeel Manager KCC, RDW) over ISO 18295 en excellent klantcontact. ‘Klantcontact, klantbeleving en klantenservice zijn relevante en onderscheidende succesfactoren voor organisaties. Hoe start je, waarom je start, waar start je en met wie? Een ervaringsdeskundige deelt zijn tips & tricks zodat je als contactcenter na het congres meteen aan de slag kunt.’

Last but not least: Gerda van de Bunt (projectleider Versimpelteam, gemeente Zwolle) en Inge Maas (sectiehoofd KCC, gemeente Zwolle) over het versimpelen van communicatie van overheidsinstanties naar burgers toe en hoe de gemeente Zwolle dat al effectief doet. ‘Jaarlijks versturen gemeenten duizenden brieven. Maar hoe zorg je ervoor dat je inwoners je boodschap begrijpen en dat ze weten wat ze kunnen of moeten doen? En dat ze niet met ‘onnodige’ vragen contact moeten opnemen met het KCC?’

Klantcontact.nl live vanaf het congres!

De redactie van Klantcontact.nl is live bij het KCC-Congres in Arnhem. Gedurende het congres houden we je op de hoogte van het laatste nieuws in een liveblog-artikel op onze site. Houd ons dus in de gaten!