20 juni 2023

Webhelp reageert op FNV-kritiek: “Het ligt zwaar op de maag”

Webhelp zet per 3 juli een streep door het doorbetalen van de koffiepauze van haar medewerkers, meldt de FNV in een bericht. Onterecht, vindt FNV-bestuurder Elly Heemskerk: ‘Dit is een eenzijdige en ongeoorloofde wijziging van de arbeidsvoorwaarden.’ Ronald van Schijndel, ceo van Webhelp, reageert op de kritiek: “Het gaat écht om het balanceren van kosten.”

Webhelp zet per 3 juli een streep door het doorbetalen van de koffiepauze van haar medewerkers, meldt de FNV in een bericht. Webhelp reageert op de kritiek.
Webhelp zet per 3 juli een streep door het doorbetalen van de koffiepauze van haar medewerkers, meldt de FNV in een bericht. Webhelp reageert op de kritiek.

Compensatie voor tijd op kantoor

Webhelp biedt gedurende anderhalf jaar een compensatie voor werknemers. Deze compensatie bedraagt 100% tot het einde van 2023 en 50% tot het einde van 2024. Tot eind 2024 hebben medewerkers de keuze om hun contracturen aan te passen.

“Het besluit ligt zwaar op de maag”, vertelt Van Schijndel aan Klantcontact.nl, “maar de kosten gaan zó hard omhoog, dat we niet anders kunnen. We willen het met alle medewerkers individueel goed afstemmen. We blijven met pauzes werken en de tijd op kantoor wordt gecompenseerd. Kortom, onze mensen gaan dit niet van de ene op de andere dag voelen in hun portemonnee.” Vanaf het begin van 2025 zullen de medewerkers zelf verantwoordelijk zijn voor de kleine pauzes.

Stijgende kosten

Waarom Webhelp het besluit heeft genomen? Dat is naar eigen zeggen vanwege de stijgende kosten in Nederland. Van Schijndel: “Het gaat écht om het balanceren van de kosten die we maken. Het is moeilijk om in Nederland medewerkers te vinden, onder andere vanwege de krapte op de arbeidsmarkt.” Dat resulteert in een uitbreiding van de activiteiten in het buitenland, waaronder in Suriname. “We zien nu een enorme ‘run’ naar het buitenland, maar het is belangrijk dat een deel van ons werk in Nederland blijft. Het is namelijk van toegevoegde waarde voor het klantcontact.”

Van Heemskerk beweert in het FNV-bericht dat het geld bij facilitaire contact centers tegen de plinten omhoog klotst: ‘Webhelp lijkt net als de andere grote callcenters in Nederland prima te boeren. Dit is puur beknibbelen op medewerkers die toch al geen vetpot verdienen.’ Het is het ene woord tegen het andere.

Nieuwe cao facilitaire contact centers

De timing van het Webhelp-besluit is opvallend. Begin dit jaar werd namelijk een handtekening gezet onder de nieuwe cao voor facilitaire contact centers. Daaronder viel een loonstijging van 16 procent. Begin deze maand kwam daar nog eens een verse pensioensregeling bij.

“Wij hebben gewoon ingestemd met het nieuwe cao”, vertelt Van Schijndel. Korte pauzes waren volgens hem echter geen onderdeel van de besprekingen. “De meeste partijen die bij de onderhandelingen betrokken waren betalen de korte pauzes niet uit. Wij doen dat nog wel. De vakbonden hebben hier in geen jaren over gerept of geroerd.”

Juridische stappen

In een brief aan de directie van Webhelp laat de FNV weten niet akkoord te gaan met het besluit om de kleine pauzes vanaf 2025 niet meer te vergoeden. ‘Als het concern hier toch mee doorzet, beraadt de vakbond zich op juridische stappen’, is te lezen in het bericht van de vakbond.

Van Schijndel beweert dat Webhelp zorgvuldig is geweest in het proces: “We hebben ons goed voorbereid op de situatie; wat is haalbaar en wenselijk, wat niet? Waar nodig bieden we begeleiding aan onze medewerkers.”