26 januari 2023

Vakbond FNV akkoord met cao, maar ‘we zijn er nog niet’

Vakbond FNV is akkoord met de nieuw cao Facilitaire Contactcenters (callcenters), dat zegt FNV-bestuurder Elly Heemskerk in gesprek met Klantcontact.nl. De vakbond hield onlangs een peiling onder haar leden. In november vorig jaar gingen de vakbonden CNV en Qlix al akkoord. De nieuwe cao loopt tot en met 31 december 2023.

In de cao gaan alle lonen per direct met 16 procent omhoog. Een junior gaat 11,94 euro per uur verdienen, een medior 12,17 euro en een senior 12,41 euro. “We zijn tevreden met deze loonstijging, maar we zijn nog niet waar we willen zijn”, zegt Heemskerk. “FNV streeft namelijk naar een minimum uurloon van 14 euro voor elke medewerker in Nederland, ook voor callcentermedewerkers. Dat zien we als het bedrag waarvan je in ons land normaal zou moeten kunnen leven”, zegt Heemskerk.

Toch gaat FNV akkoord met een kleinere loonsprong. “De lonen in callcenters zijn decennia lang achtergebleven op andere sectoren, maar we begrijpen dat de stap die wij voor ogen hebben, niet in een keer gemaakt kan worden”, aldus Heemskerk.

Pensioen

In de nieuwe cao Facilitaire Callcenters staat nu ook een pensioenregeling, al is die in de ogen van FNV aan de magere kant. “Ook hiervoor geldt, het is een stap in de goede richting, maar deze pensioenregeling verdient echt nog wel verbetering wil het aan onze maatstaven voldoen. Over de exacte invulling ervan blijven we in gesprek met de werkgevers”, zegt Heemskerk.

En er is nog meer werk aan de winkel. Heemskerk: “Dat de cao niet voor iedereen geldt, vinden wij echt niet meer kunnen. Teamleiders, supervisors, coaches, roosteraars en traffic zijn ook lid bij de vakbond en ook zij hebben recht op een goede loonsverhoging. Dat wilden werkgevers niet afspreken in deze cao. Ze willen hierover nadenken met ons.”