Verint beticht Klantcontact.nl van het verspreiden van roddels
De opkomst van AI is onontkoombaar. De impact van artificial intelligence op de klantcontact industrie is groot. Het customer service vakgebied loopt namelijk voorop in concrete toepassingsmogelijkheden van AI, met allerlei gevolgen van dien.
Eén van die gevolgen is de veranderde waardering die beleggers op de aandelenbeurs toekennen aan beursgenoteerde bedrijven in het klantcontact vakgebied. Daarbij is het opvallend dat het effect van AI op de waardering van technologiebedrijven, anders lijkt dan het effect op de waardering van beursgenoteerde facilitaire contact center bedrijven.
Dat verschil heeft Klantcontact.nl inzichtelijk willen maken in het artikel “Aandeelhouders en AI in klantcontact: bang voor het spook of op zoek naar bewijs?”van 26 augustus jl., waarin Klantcontact.nl verwijst naar diverse bronnen en stelt: “Softwarebedrijven worden beloond als AI meer is dan een demo en aantoonbaar bijdraagt aan omzet of marge.”
Na een aankondiging van Klantcontact.nl’s tweewekelijkse emailnieuwsbrief op onze social kanalen, volgt een reactie van Menno Schuurman, Manager, Regional Marketing Team EMEA bij Verint.
LinkedIn reactie
In die openbare reactie op LinkedIn, gericht aan Fun Zeegers, uitgever van Klantcontact.nl schrijft Menno Schuurman: “Ja vreemd. Fun Zeegers. Beetje bij elkaar geraapt van roddels en LinkedIn maar je kunt gewoon kijken naar de persberichten op onze website. Wat nu op klantcontact website staat is outdated en incorrect.”

Is de kritiek van Menno Schuurman terecht?
Of de kritiek terecht is, laten we graag aan de beoordeling van de lezer. We willen wel graag punt-voor-punt op zijn feedback reageren:
- ‘Bij elkaar geraapt’: Bij de totstandkoming van ons artikel van 26 augustus, heeft de redactie logischerwijs deskresearch gedaan. Op internet zijn honderden artikelen te vinden over de invloed van AI op de waardering van bedrijven. Uit die vele berichten heeft de redactie een selectie gemaakt, op basis van relevantie met het onderwerp van dat artikel.
- ‘Roddels / incorrect’: Klantcontact.nl baseert zich in haar stuk op een artikel op Investing.com, een van de grootste financiële websites ter wereld. Waarom Menno Schuurman deze bron als een ‘roddel’ en ‘incorrect’ kwalificeert, is onduidelijk. En als het bericht van Investing.com al onjuist zou zijn, waarom reclameert Verint dan niet bij Investing.com, een gerenommeerd financieel platform?
- ‘Outdated’: Met outdated doelt Menno Schuurman op het feit dat het artikel van Klantcontact.nl gepubliceerd is op 26 augustus, terwijl blijkbaar een dag eerder, op 25 augustus Verint een persbericht gepubliceerd heeft dat zij overgenomen wordt door Thoma Bravo. Verint heeft dat persbericht echter niet verstuurd naar Klantcontact.nl, toch het grootste online vakmedium voor klantcontact professionals in Nederland. Los daarvan, het onderwerp van het artikel van 26 augustus is niet de overname van Verint maar de invloed van AI op de waardering van bedrijven. Het artikel van Investing.com is genoemd ter illustratie.
Waardering Verint
Het artikel op Investing.com stelt: “De stap van de $ 1,2 mld. callcenter-softwareleverancier (red: Verint) om een koper te zoeken komt op het moment dat kunstmatige intelligentie de klantenservicesector in toenemende mate dreigt te ontwrichten”.
Inmiddels is dus bekend dat Verint overgenomen wordt door Thoma Bravo tegen een prijs die het bedrijf waardeert op een waarde van 2 miljard dollar. In het persbericht vermeld Verint nadrukkelijk: “Verint Common Shareholders to Receive $20.50 in Cash, Representing an 18% Premium to Verint’s Unaffected Share Price.”
Thoma Bravo, een grote Amerikaanse investeringsmaatschappij die zich specialiseert in technologiebedrijven, waardeert Verint dus 18% hoger, dan de waardering die de beleggers op de aandelenbeurzen aan het bedrijf toekennen. Het is overigens niet ongebruikelijk dat beleggers op de beurs een zgn. ‘premium’ (hogere prijs voor hun aandelen) krijgen, als een beursgenoteerd bedrijf wordt overgenomen.
Waarderingen andere bedrijven in klantcontact
Om de waardering van een beursgenoteerd bedrijf te beoordelen wordt meestal de maatstaf van de koers-winst verhouding oftewel de P/E Ratio gebruikt. Vaak wordt uitgegaan van de P/E Ratio over een periode van 12 maanden, de zogenaamde trailing twelve months (TTM) P/E ratio. Dit getal suggereert dat beleggers bereid zijn om een factor keer de jaarwinst te betalen voor een aandeel. En dat gemeten over een periode van 12 maanden omdat aandelenkoersen nu eenmaal continue fluctueren.
De koers-winst verhouding van Verint ligt op dit moment op rond de 25 tot 28.
Ter vergelijk de koers-winst verhouding van een aantal andere bedrijven in het klantcontact vakgebied:
- Concentrix: TTM P/E ratio tussen 8 en 8,5 keer de jaarwinst, gemiddeld van de afgelopen twaalf maanden
- Teleperformance/TP: TTM P/E ratio tussen 13 en 15 keer de jaarwinst, gemiddeld van de afgelopen twaalf maanden
- NiCE: TTM P/E ratio tussen 13 en 15 keer de jaarwinst, gemiddeld van de afgelopen twaalf maanden
Op basis van de koers-winst verhouding wordt het aandeel Verint door de belegger dus helemaal niet slecht gewaardeerd en gaat onze stelling uit ons artikel van 26 augustus nog altijd op dat software bedrijven op de aandelenbeurzen hoger gewaardeerd worden dan internationale facilitaire contact center bedrijven. Ook wordt Verint hoger gewaardeerd dan branche-collega NiCE. Weinig mis mee, zou je zeggen.
Waarom reageert Verint dan als door een wesp gestoken?
Wat verklaart dan het toetsenbordridder-achtige bericht van Menno Schuurman? We hebben Menno Schuurman/Verint om een nadere toelichting gevraagd maar deze helaas (nog?) niet mogen vernemen.
Op zoek naar een logische verklaring voor Menno Schuurman’s bericht, kijken we als laatste naar de ontwikkeling van de beurskoers van Verint in het afgelopen jaar. In het persbericht van de overname van Verint door Thoma Bravo wordt weliswaar trots gemeld dat Thoma Bravo 18% meer voor Verint betaalt dan de waardering die de beleggers op de aandelenbeurzen aan het bedrijf toekennen. Maar het persbericht gaat voor het gemak voorbij aan het feit dat de koers van het aandeel Verint in het afgelopen jaar ruim 20% gedaald is.
Dus ondanks de ‘premium’ van Thoma Bravo, boert de belegger in het aandeel Verint per saldo een paar procent achteruit in het afgelopen jaar. Dan had je het afgelopen jaar jouw geld dus nog beter op een spaarrekening met lage spaarrente kunnen laten staan, dan te investeren in een aandeeltje Verint.

Zou Menno Schuurman zelf wat aandeeltjes in zijn werkgever bezitten en hij 1/5 deel van de waarde van zijn bezit hebben zien verdampen? Het is speculatief maar misschien zit dat Menno Schuurman dwars en schuilt daarin een verklaring waarom hij Klantcontact.nl beticht van roddels en incorrecte informatie.