11 juli 2023

Tobias Walraven is dé oplossing voor alle problemen

Stikstof, Groningen, Schiphol, de toeslagenaffaire. Tobias Walraven heeft de oplossing voor alle grote uitdagingen waar Nederland op dit moment mee te kampen heeft. Walraven heeft met zijn ervaring in klantcontact naar eigen zeggen ‘bijna 40 jaar ervaring in het oplossen van complexe problemen voor soms honderdduizenden klanten van ondernemingen en overheden.’ En het oplossen van complexe, maatschappelijke problemen blijkt verrassend eenvoudig volgens een recent interview: het gaat er namelijk niet om dat je het helemaal goed doet.

Foto: LinkedIn Tobias Walraven

Wie is Tobias Walraven?

Wie is deze omdenker eigenlijk? Het klantcontactvakgebied kent Tobias Walraven als oprichter en jarenlang kopstuk van SNT, op dat moment het grootste callcenterbedrijf van Nederland. Na de verkoop van SNT aan KPN blijkt dat niet alles wat Walraven aanraakt in goud verandert. Dutch Water Dreams, een megalomane wildwaterbaan-attractie gaat failliet. En als directeur van COMM (voorheen: Museum voor Communicatie en PTT Museum) raakt hij in opspraak nadat journalistencollectief Follow The Money onthult dat hij exorbitante bedragen declareerde en bedrijven inhuurde waarbij hij zelf betrokken was.

Sinds 2018 is Walraven terug in klantcontactland als CEO van facilitair contact center RIFF. In een recent artikel op blikopnieuws.nl (dat overigens alle schijn heeft van een advertorial) doet Walraven een aantal opmerkelijke uitspraken.

Snelheid boven zorgvuldigheid

“Fouten maken wordt steeds minder geaccepteerd. Zo wordt het verstrekken van een onterechte uitkering erger gevonden dan de problemen die het onterecht wachten op geld veroorzaakt. Schiphol, Groningen, je ziet het overal. Daarom is onze werkwijze op het gebied van complexe klantenservice helemaal anders. Ons uitgangspunt is: oplossen, zo snel mogelijk. Het gaat er niet om dat je het helemaal goed doet, het gaat erom dát je het doet. Verbeteren kan later altijd nog”, aldus Tobias Walraven.

Als je complexe, maatschappelijke problemen benadert als een klantenservice, is het blijkbaar allemaal heel simpel. Allerlei controlemechanismen bij de overheid zijn overdreven: “Bij twijfel, wél uitkeren.” Walraven is van mening dat de overheid veel pragmatischer moet worden. De overheid zou dus snelheid moeten verkiezen boven zorgvuldigheid. Fouten maken hoort daar blijkbaar nu eenmaal bij. Het komt op ons allemaal wat kort door de bocht over.

Walraven for President

Walraven geeft verder aan: “Ik vind het fantastisch om dagelijks uitgedaagd te worden door wat er in het nieuws langs komt.

Op de redactie van Klantcontact.nl begin het te dagen. Op dit moment wordt het nieuws namelijk al dagen gedomineerd door het vallen van het kabinet Rutte IV. Dat zal Walraven wel uitdagen. Naast stikstof, Groningen, Schiphol en de toeslagenaffaire, zal hij ook wel een pragmatische quick fix hebben voor het asielzoekers- en gezinshereniging probleem. Snelheid boven zorgvuldigheid! We verwachten dat Tobias zal opstaan om het stokje van Mark Rutte over te nemen met een populistisch partijprogramma. Met zo’n ervaring in klantcontact, kan het oplossen van complexe, maatschappelijke uitdagingen zo moeilijk niet zijn.