Deze 10 energieleveranciers zijn het beste telefonisch bereikbaar
Bij de meeste Nederlandse energieleveranciers heb je binnen vier minuten een medewerker aan de lijn, blijkt uit een peiling van energievergelijk.nl onder tien energiebedrijven. De gemiddelde wachttijd aan de telefoon is bij de onderzochte bedrijven 3 minuten en 59 seconden. Deze namen komen als beste uit de bus!
De top 3: Engie, Vandebron en Budget Energie
Bij energiebedrijven Engie, Vandebron en Budget Energie word je bijna onmiddellijk door een medewerker te woord gestaan, of je nou een bestaande of potentiële klant bent. Engie kent een gemiddelde wachttijd van 1 minuut en 5 seconden, Vandebron van 1 minuut en 22 seconden. Budget Energie staat als vierde grootste leverancier in Nederland op de derde plek in het klassement, met een gemiddelde wachttijd van 2 minuten en 3 seconden. Dit is de volledige top tien volgens Energievergelijk.nl:
- 1. Engie – 1 min 05 sec
- 2. Vandebron – 1 min 22 sec
- 3. Budget Energie – 2 min 03 sec
- 4. Essent – 2 min 51 sec
- 5. Pure Energie – 3 min 06 sec
- 6. Greenchoice – 3 min 08 sec
- 7. Eneco – 3 min 22 sec
- 8. Oxxio – 4 min 34 sec
- 9. Vattenfall – 8 min 25 sec
- 10. Innova Energie – 9 min 51 sec
Naast Budget Energie en Engie, is bij andere grote energiebedrijven (Essent, Eneco en Vattenfall) de klantenservice evenals op orde. Bij Vattenfall werd energievergelijk.nl twee keer zeer snel te woord gestaan, maar twee keer moesten ze wat langer wachten (circa 16 minuten), vandaar de hogere gemiddelde wachttijd. “Bereikbaarheid van de klantenservice is essentieel in deze competitieve markt. Het is bemoedigend om te zien dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen om klanten zo snel mogelijk te helpen”, aldus energie-expert Koen Kuijper tegen de vergelijkingssite.
Bellen in de ochtend
Uit het onderzoek blijkt verder dat het voor consumenten beter is om in de ochtend te bellen naar de klantenservice van energiebedrijven. Energievergelijk.nl: ‘Klanten die direct na opening van de klantenservice in de ochtend bellen, krijgen sneller een medewerker aan de lijn.’ De meest waarschijnlijke reden die de site hiervoor noemt, is dat de meeste klanten ’s middags tijdens de lunchpauze of pas na werktijd bellen. Deze tijden zijn dan ook bekende dagelijkse piekmomenten voor de klantenservices van energieleveranciers.
Het onderzoek werd uitgevoerd tussen 12 en 24 februari 2024. Elke leverancier die hierboven is genoemd is zes keer gebeld door de redactie energievergelijk.nl (drie keer om 09.00 uur en drie keer om 14.00 uur).
Meer lezen over klantcontact bij energiebedrijven? Lees dan eens onderstaand artikel!