28 januari 2026

Tweede Kamer stemt in met motie beperken deurverkoop

De Tweede Kamer heeft gisteren met ruime meerderheid ingestemd met een motie die de regering oproept om deurverkoop zo ver mogelijk aan banden te leggen.

Het gaat vooral om bedrijven in sectoren als energie en telecom, waar deurverkoop de afgelopen jaren steeds vaker tot irritatie en klachten leidt. Voor veel consumenten betekent dit mogelijk een einde aan onverwachte verkopers op de stoep.

De Kamer wil nu dat het kabinet onderzoekt hoe commerciële deur-aan-deurverkoop maximaal kan worden beperkt, zowel landelijk als lokaal. Daarmee is een volgende stap gezet richting strengere regelgeving.

Politiek wil einde aan excessen

De motie werd ingediend door het CDA en kreeg steun van 116 van de 150 Kamerleden. De boodschap is duidelijk: de politiek vindt dat de grenzen zijn bereikt. Volgens de Kamer moeten de “excessen stoppen”. De oproep aan de regering is om concreet in kaart te brengen welke wettelijke mogelijkheden er zijn om deurverkoop verder in te perken of zelfs volledig te verbieden.

Daarmee lijkt een wetsvoorstel of aanvullende regelgeving een logische vervolgstap. De komende periode zal moeten blijken hoe snel het kabinet hiermee aan de slag gaat.

Commercieel wél, maatschappelijke acties niet

Belangrijk is dat het verbod zich specifiek richt op commerciële verkoop. CDA-Kamerlid Maes van Lanschot benadrukt dat sympathieke inzamelacties buiten schot moeten blijven.

Zo moeten initiatieven als de Kinderpostzegels of kleinschalige buurtverkopen gewoon mogelijk blijven. Het gaat de Kamer nadrukkelijk om commerciële partijen die consumenten ongevraagd en soms agressief benaderen.

Dat onderscheid is relevant, omdat deur-aan-deurcontact in andere vormen ook een maatschappelijke functie kan hebben.

Aanleiding: groeiende druk en agressieve verkoop

De politieke discussie komt niet uit het niets. Er zijn de afgelopen maanden meerdere voorbeelden geweest van opdringerige en intimiderende verkopers, vooral rond glasvezel- en energiecontracten.

SP-leider Jimmy Dijk gaf aan dat hij dergelijke situaties zelfs in zijn eigen straat zag gebeuren, waarbij werkzaamheden zonder duidelijke toestemming werden uitgevoerd.

Ook een veelbesproken filmpje van een verkoper van Delta Fiber leidde tot brede verontwaardiging in de Kamer. ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis sprak van “bizar en soms ronduit schofterig” gedrag richting burgers.

Hoe nu verder? Kabinet aan zet

Met de aangenomen motie ligt de bal nu bij de regering. Het kabinet moet onderzoeken hoe commerciële deurverkoop juridisch kan worden ingeperkt en welke stappen daarvoor nodig zijn.

Voor organisaties in klantcontact en sales betekent dit dat traditionele verkoopkanalen onder druk komen te staan. Tegelijkertijd onderstreept het besluit hoe belangrijk respectvolle en transparante klantbenadering is.

Verder lezen