
Bol en Rituals reageren op lastige kwestie: marketing rond Moederdag en Vaderdag
Moederdag en Vaderdag zijn niet voor iedereen feestelijke dagen. Zeker niet voor wie een ouder of partner verloren heeft. Toch krijgen velen ongevraagd specifieke reclame in hun inbox voor zulke dagen. Hoe pijnlijk dat kan zijn, blijkt uit een emotioneel LinkedIn-bericht van Marcel Kolder, wiens vrouw is overleden. Bol en Rituals reageren.

Emotionele oproep op LinkedIn
Kolder schrijft op LinkedIn dat hij elk jaar rond Moederdag opnieuw wordt overspoeld met marketinguitingen. ‘Parfumdeals, boottochten, hotelarrangementen, prullaria met hartjes. ‘Verras haar écht dit jaar!’ ‘Geef haar wat ze verdient!’, somt Kolder op.
Ondanks het opzeggen van nieuwsbrieven, aanpassen van zijn accounts en directe meldingen aan bedrijven, blijven de reclames komen. ‘Advertenties in mijn inbox. DM’s op social media. Pushmeldingen van bol, Rituals, noem maar op. Bedrijven die weten dat ze er niet meer is. En toch gaan jullie door. Zenden, zenden, zenden. Als een machine die geen rem kent.’
Kolder vraagt zich af waarom er bij marketingafdelingen geen functie is om aan te geven dat iemand overleden is en je bepaalde reclame niet meer wenst te ontvangen. ‘Het is tijd voor een ethiek-update.’
Bol en Rituals reageren
Bol zegt tegen Klantcontact.nl: “We betreuren het uiteraard enorm dat een klant dergelijke herinneringen krijgt door één van onze campagnes. Bij bol streven we ernaar onze communicatie relevant en respectvol te maken”, aldus een woordvoerder.
Ook Rituals noemt het spijtig om te horen dat een klant zich juist op een dag als Moederdag overvallen voelt door berichten hierover. “Juist op een dag dat gemis van een dierbare extra voelbaar is”, aldus Rommy Verschelling, Director Customer Relations.
Rommy: “Daarom houden we hier bewust rekening mee en bieden we altijd de mogelijkheid om je af te melden voor onze nieuwsbrief”, vervolgt Rommy. “Hier sturen we proactief communicatie over uit om de afmelding gemakkelijk te maken rondom gevoelige momenten zoals Moederdag.”

Bij bol is het technisch niet mogelijk
Bij bol is het momenteel niet mogelijk om voorkeuren aan te geven voor verschillende soorten mailings, zoals persoonlijke aanbevelingen of acties. “Specifieke uitsluitingen rondom campagnes zoals Moederdag of Kerst zijn op dit moment technisch beperkt mogelijk”, aldus de woordvoerder.
Meer controle op komst
De discussie leeft wel bij bol. “We willen meer maatwerk en sensitiviteit in klantcommunicatie mogelijk maken en doen wat we beloven. We beseffen dat dit (de technische mogelijkheden, red.) beter moet en onderzoeken daarom hoe we onze klanten meer controle kunnen geven over notificaties rond gevoelige momenten. We willen hiermee de discussie in het klantenservicevakgebied stimuleren en leren hoe we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn.”
Al is het volgens bol niet honderd procent mogelijk om geen specifieke reclame rond Vaderdag of Moederdag meer te zien. “Helemaal voorkomen kunnen we dit niet. Campagnes verschijnen ook via algemene kanalen zoals televisie en banners, waar we geen individuele uitsluitingen kunnen doen”, aldus de woordvoerder.