Klantenservice PSV krijgt binnenkort hulp van AI-medewerkers
Neople heeft een nieuwe samenwerking met PSV aangekondigd. De Nederlandse startup ontwikkelt een AI-gedreven medewerker voor de klantenservice van de PSV FANstore, gericht op het ondersteunen van medewerkers en het verminderen van toenemende druk. Eerdere ging Neople de samenwerking aan met MijnDomein, Vitaminstore en Travelbags.
AI-ondersteuning voor klantenservice PSV
Met de groeiende voorkeur van consumenten voor online winkelen neemt het aantal bestellingen voor bedrijven aanzienlijk toe. Dit resulteert in extra druk op klantenservices, die tijdens piekseizoenen zoals Black Friday nog verder toeneemt. Medewerkers van klantenservices draaien hierdoor lange, stressvolle diensten om de stroom van vragen en problemen van klanten bij te houden.
De uitdagingen waarmee bedrijven worden geconfronteerd door de toenemende druk op klantenservices zijn aanzienlijk. Medewerkers moeten voortdurend schakelen tussen verschillende klantvragen, wat vermoeidheid en verminderde klantgerichtheid kan veroorzaken. Deze combinatie van problemen kan resulteren in ontevreden klanten en een verslechterde merkreputatie.
Met behulp van AI-toepassingen kan die druk op de klantenservice worden verlicht. Neople doet dat door het ontwikkelen van AI-gedreven medewerkers. Deze ondersteunen live agenten bij het formuleren van antwoorden op klantvragen, waardoor zij deze efficiënt kunnen evalueren en versturen. Complexere kwesties worden doorgestuurd naar menselijke medewerkers. Hierdoor kunnen bedrijven niet alleen de efficiëntie van hun klantenservice verbeteren en de klanttevredenheid behouden, maar ook hun medewerkers tevreden houden.
“Met veel belangstelling hebben we gekeken naar hoe Neople de kwaliteit van onze klantenservice verbetert,” zegt Coen Schroots, Manager Kaartverkoop & Fandesk bij PSV, in artikel op Baaz. “Na een aantal gesprekken zijn we overtuigd geraakt en hebben we onze eerste Neople aangenomen, die nu helpt bij het beantwoorden van alle inkomende fan-vragen.”
Menselijk element in klantenservice
Hoewel AI-gedreven chatbots een veelbelovende oplossing bieden, is er ook kritiek. Een veelgehoorde zorg is het gebrek aan menselijkheid in de interacties met deze virtuele assistenten. Ze missen vaak de empathie en emotionele intelligentie van menselijke medewerkers.
“Klanten waarderen de persoonlijke aanpak en menselijke connectie die ze vinden bij traditionele klantenservicemedewerkers. Met AI-medewerker willen we een goede balans vinden, waarbij we mensen niet vervangen, maar juist vooruit helpen. Met extra ondersteuning van digitale medewerkers maken we het leven voor iedereen gemakkelijker en stimuleren we creativiteit bij menselijke medewerkers,” aldus Hans de Penning, medeoprichter en CEO van Neople, in het Baaz-artikel.
Geïnteresseerd in de werking van chatbots en AI-gedreven klantcontactoplossingen? Lees dan eens de onderstaande twee artikelen!