De code verantwoord marktgedrag laat nog even op zich wachten
De code verantwoord marktgedrag voor het klantcontactvakgebied verschijnt aan het einde van dit jaar. Dat laat Ramón Delima (voorzitter van de Klantenservice Federatie) desgevraagd weten. In eerste instantie was het het idee om vlak voor deze zomer een eindconcept klaar te hebben. De Klantenservice Federatie en de Werkgeversvereniging Facilitaire Contactcenters (WFC) trekken samen op bij de code.
“Vanwege de prioriteit die we geven aan de belangrijke ontwikkelingen van AI in klantcontact hebben we de werkzaamheden met betrekking tot de code verantwoord marktgedrag tijdelijk minder aandacht gegeven. Inmiddels zijn de activiteiten weer opgepakt en het streven is om rond het eind van het jaar een (basis)instrument te hebben dat aan verantwoord marktgedrag moet bijdragen”, aldus Delima.
Met de code willen de KSF en WFC het verbeteren van het werkgeverschap binnen de branche financieel mogelijk maken, lieten Delima en Norbert van Liemt (WFC) in februari aan Klantcontact.nl weten. “Opdrachtgevers moeten inzien dat klantenservice waarde toevoegt. Medewerkers zijn goed voor een bedrijf mits ze op waarde geschat worden – en daar zitten nou eenmaal voorwaarden aan vast. Vandaar dat de WFC aan tafel is gegaan met de KSF voor de totstandkoming van een code.”
Ook gedragscode voor inzet AI
Donderdag publiceerde KSF haar rapport ‘Artificial intelligence voor hoogwaardig klantcontact, whai not?’ Daarin schrijft KSF dat het óók het initiatief neemt voor het opstellen van een ethische gedragscode over de inzet van AI binnen klantcontact. Veel nieuwe inzichten over AI in customer service leverde het lijvige rapport niet op.