3 april 2025

Duurzame groei én een uitzonderlijke klantenservice: zo doe je dat

Duurzame bedrijfsgroei samen laten gaan met een uitzonderlijke klantenservice is uitdagend. Maar als je het goed aanpakt, is het absoluut de moeite waard. De kwaliteit van de service die je je klanten biedt, bepaalt voor een groot deel je succes. Het geheim van langdurige klantloyaliteit? Zet je klant altijd op één.

Beeld gemaakt met AI

Je klanten centraal stellen bij elke beslissing die komt bij bedrijfsgroei: hoe doe je dat? Gigi Schweikert, CEO bij Lightbridge Academy, schreef hier een artikel over voor Forbes. Wij delen enkele relevante tips over langdurige klantloyaliteit voor klantcontactprofessionals.

Stel je klant centraal voor langdurige klantloyaliteit

Wil je dat klanten trouw blijven aan je bedrijf? Zorg er dan altijd voor dat zij centraal staan en de focus krijgen binnen je bedrijfsstrategie. Ook als je onderneming groeit, blijft de klant het belangrijkste. Dit betekent dat je hun behoeften vooropstelt en ervoor zorgt dat ze zich gewaardeerd en ondersteund voelen bij elke stap van hun ervaring.

Een goede manier om dit te doen, is door kansen te creëren voor directe feedback van klanten. Dat kan via enquêtes, focusgroepen of tijdens telefonisch contact. Luisteren naar klanten biedt waardevolle inzichten om te begrijpen wat goed gaat en wat beter kan.

Train je team om elke klantcontact als een kans te zien om vertrouwen op te bouwen en relaties te versterken. Als je klanttevredenheid centraal zet in je bedrijfscultuur, maak je het verschil met de concurrentie en bouw je aan langdurige loyaliteit. Zo zorg je ervoor dat je bedrijf niet alleen in omvang maar ook in impact kan floreren.

Bedenk: klant is niet altijd eindgebruiker

Houd er rekening mee dat een klant niet altijd de eindgebruiker is. Bij een klantenservicebedrijf is de klant bijvoorbeeld een bedrijf dat de dienstverlening inkoopt, terwijl de eindgebruikers de consumenten zijn die contact opnemen. In een callcenter dat werkt voor een energieleverancier, is de energieleverancier de klant, maar de beller die een vraag heeft over zijn rekening is de eindgebruiker. Ook bij bedrijven die klantcontactsoftware leveren, zoals een CRM-systeem, is de klant vaak een organisatie, terwijl de medewerkers van die organisatie de eindgebruikers zijn.

Kijk bij beslissingen altijd naar alle betrokkenen en bedenk hoe je keuzes hen beïnvloeden. Wat goed is voor de één, is niet altijd goed voor de ander.

Meer lezen over hoe je werkt aan een uitzonderlijke klantenservice terwijl je streeft naar een duurzame bedrijfsgroei? Het volledige artikel lees je hier.

Verder lezen