Woordenboek
Brancheorganisaties
Brancheorganisaties en vakverenigingen spelen een belangrijke rol in de klantcontactsector. Ze bieden ondersteuning aan organisaties binnen de branche door middel van belangenbehartiging, het delen van kennis en best practices, en het faciliteren van netwerkmogelijkheden.
De verschillende branche- en vakverenigingen
Hieronder volgt een overzicht van relevante brancheverenigingen binnen de klantcontactsector:
Klantenservice Federatie (KSF)
Ontstaan vanuit een fusie van de VCN met de WGCC, is de KSF de toonaangevende branchevereniging voor organisaties die actief zijn in klantcontact. Zij richten zich op het bevorderen van professionele klantenservice en het delen van kennis binnen de sector. Vanuit de WFC, gelieerd aan de KSF, worden de onderhandelingen gevoerd over de CAO facilitaire callcenters. Meer over KSF.
Contact Center Management Association (CCMA)
De Customer Contact Management Association (CCMA) is een toonaangevend en inspirerende vakvereniging en heeft als doel leidinggevenden in klantcontact met elkaar te verbinden. Via events brengen ze deze ambitieuze professionals bij elkaar om te leren en te inspireren. Hierbij gaat het vooral om het delen van kennis en het stimuleren van onderling contact binnen het netwerk. Op deze manier brengen ze samen het vak klantcontact naar een hoger niveau. Meer over CCMA.
Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO)
PvKO focust zich op het delen van kennis en ervaringen om klantgerichtheid binnen organisaties te verhogen. Ze bieden inspiratiesessies en praktijkvoorbeelden voor bedrijven die hun klantenservice willen optimaliseren. Meer over PvKO.
Data Driven Marketing Association (DDMA)
De DDMA (Data Driven Marketing Association) is de branchevereniging voor bedrijven die zich bezighouden met datagedreven marketing, sales en service. Deze vereniging bevordert de groei van de branche door middel van belangenbehartiging, netwerken, professionele ontwikkeling, industrienormen, onderzoek en best practices. Meer over DDMA.
Stichting een nieuw geluid
Deze stichting komt op voor de klantcontactbranche, het verbeteren van de transparantie binnen deze branche en het imago ervan. Daarnaast biedt de stichting ruimte aan nieuwe talenten en stimuleert zij onderlinge samenwerking en verbinding. Het streven is een branche waarin integriteit, menselijkheid, kwaliteit en innovatie centraal staat.
Ambitious Women’s Club (AWC)
AWC is een Nederlands netwerk voor de Female Customer Journey Influencer (FCJI). Zij helpen en inspireren elkaar om, voor iedereen in Nederland en daarbuiten, de Customer Journey zo optimaal mogelijk te maken. Met een combinatie van inhoud en plezier bieden zij inspirerende sessies en workshops om kennis te delen.
Conclusie
Elke brancheorganisatie of vakvereniging heeft een eigen focus en biedt unieke voordelen voor leden. Voor uitgebreide omschrijvingen en specifieke details: volg de links naar de relevante pagina’s in het woordenboek.