
Hoe een AI-avatar de natuur een stem geeft –en klantcontact kan veranderen
Wat als bossen kunnen vertellen wat ze nodig hebben? Als rivieren de eigen belangen kunnen behartigen tijdens gesprekken over gebiedsontwikkeling? Met ENVAI, een Environmental AI-avatars, geeft duurzaamheidsstrateeg Milan Meyberg de natuur een stem. Dit innovatieve project kan niet alleen beleidsvorming veranderen, maar biedt ook nieuwe mogelijkheden voor klantcontact.

Vorige week sprak Milan op het World Economic Forum (WEF) in Davos over zijn startup Emissary of GAIA. Het WEF is een jaarlijkse bijeenkomst van de CEO’s van de grootste bedrijven ter wereld, toppolitici, intellectuelen en journalisten. Klantcontact.nl sprak vooraf met Milan én met Miriam Martinus en Wouter de Vries van Studio Winegum over ENVAI.
Rechten voor de natuur: een stem aan tafel
Het verhaal van Milan en ENVAI begon enkele jaren terug met de vraag: wat als de natuur letterlijk een stem heeft, gaan we dan beter met haar om? “Het idee om de natuur een stem te geven en aan tafel te zetten leidt hopelijk tot een natuurinclusiever gesprek en beleid”, zegt Milan. “De natuur heeft nu geen of amper rechten. Een beweging als Rights of Nature werkt momenteel hard aan verandering. Mijn idee raakt aan hun werk.”
“Wat gebeurt er als de natuur gelijkwaardig aan tafel zit, niet alleen in beleid maar ook in gesprekken over de toekomst van onze planeet?” – Milan Meyberg
De snelle opkomst van GenAI biedt kansen
Milan zag een aantal jaar terug volop kansen door de snelgroeiende mogelijkheden van GenAI. Zou die technologie de natuur een stem kunnen geven? Milan startte met een idee rond The Ocean Race, dat zich inzet voor de Universele Verklaring voor de Rechten van de Oceaan. “Wat als de oceaan zelf om bescherming van haar rechten kan vragen? Kunnen we dat met AI realiseren?” Milans plan sloeg aan bij de organisatie, die hem uitnodigde om zijn idee te presenteren tijdens UN Climate Week en The Ocean Summit van de Verenigde Naties in New York. Met een chatbot mét een gezicht en een stem.
Een snelkookpan met Studio Winegum
Voor de doorontwikkeling schakelde Milan Studio Winegum in. In acht weken tijd moest er iets staan. Miriam Martinus van Studio Winegum: “Wij zagen meteen de meerwaarde van Milans project. Onder meer omdat we van bijna nul af aan konden bouwen aan een proof of concept, zonder meteen een afgekaderde businesscase te moeten presenteren.”
Wouter de Vries: “Het was echt pionieren. Hoe creëren we nou een mooie beeltenis? Hoe ontwikkelen we het lipsyncen? Hoe maken we de corevideos? Dat soort vragen. Soms kregen we een lachwekkende uitkomst, maar uiteindelijk leidde het tot een prachtig resultaat dat Milan bij de UN Climate Week presenteerde: een avatar met een persona, visuele identiteit en een stem.
Milan: “De presentatie bestond uit vooraf opgenomen scripted AI-video’s en een non-scripted chatbotfunctie. Het doel van de avatar was om de toehoorders aan te sturen om de Universele Verklaring voor de Rechten van de Oceaan te ondertekenen. Daarvoor schreven we een prompt waarin ChatGPT zich moest voorstellen hoe de oceaan praat, wat de oceaan wil, wat haar wensen zijn. Met verifieerbare bronnen. Het bevatte toen nog niet de datasets die ChatGPT-agents nu hebben. Inmiddels is de technologie wel zover.”
Wisselende reacties
De reacties waren wisselend. “Sommige mensen zagen meteen de potentie,” zegt Milan. “Anderen vonden het nog te abstract of te veel een gimmick. Maar inmiddels, met de technologische vooruitgang, wordt een avatar zoals deze steeds geloofwaardiger gevonden.”
Video
Van oceaan tot rivier: de Maas krijgt een stem
Na het succes van de oceaan-avatar werkte het team aan een project voor de Maas, samen met onder meer de Maas Cleanup. Deze AI-avatar koppelt data over de rivier tot een uitgebreide set aan kennis en is binnenkort een gesprekspartner die beleidsmakers, gemeentes en industrieën adviseert. “Daarmee krijgt de Maas zelf een actieve rol in gesprekken over gebiedsontwikkeling,” zegt Milan.
Een grote uitdaging bij deze toepassing van AI is acceptatie. Hoe ontwerp je een avatar die zowel geloofwaardig als neutraal is? Miriam en Wouter: “Transparante en herleidbare data zijn onmisbaar. Daarnaast moet de visuele identiteit aansluiten bij wat mensen als ‘gelijkwaardig’ ervaren. Een tentakel-avatar werkt niet; het moet menselijk aanvoelen.”
Wat betekent de ENVAI-avatar voor klantcontact?
Hoewel ENVAI in eerste instantie gericht is op duurzaamheid en natuurbescherming, biedt het ook kansen voor klantcontact. Wat als bedrijven avatars ontwikkelen om direct met hun klanten te communiceren, maar dan in de vorm van datagedreven, empathische gesprekspartners? Bijvoorbeeld om complexe brieven en ingewikkelde communicatie toegankelijker te maken.
Dit artikel is de eerste aflevering in een serie over AI-avatars. In de volgende aflevering gaan we dieper in op de mogelijkheden voor klantcontact.
Ethische uitdagingen
Een belangrijk aandachtspunt bij AI-avatars is hallucinatie: hoe voorkom je dat? Milan legt uit dat ook hierbij transparante en herleidbare data onmisbaar zijn. “Er moet een soort verificatiesysteem komen. Maar dat een AI-avatar fouten maakt, durf ik niet volledig uit te sluiten.” Wouter: “Het is net als bij mensen: die maken ook weleens fouten.”
ENVAI werpt ook ethische vragen op. Wat als een AI-avatar besluit dat een bepaalde actie ‘niet mag’? Kunnen we accepteren dat een digitale vertegenwoordiger van de natuur (of een organisatie) een veto uitspreekt? Milan: “Het vraagt om een nieuwe manier van denken, waarin we niet alleen luisteren naar elkaar, maar ook naar de data. De antwoorden op deze en tal van andere vragen willen de komende jaren formuleren.”
Toekomstvisie: een verbonden ecosysteem van avatars
ENVAI is nog maar het begin. Milan droomt van een toekomst waarin ecosystemen wereldwijd via AI-avatars communiceren. Rivieren die samenwerken om overstromingen te voorkomen, of bossen die realtime waarschuwingen geven bij brandgevaar. De naam staat alvast: het GAIA-Botnet.
Zijn droom deelde hij vorige week in Davos. “Wereldwijd zijn er in tal van regio’s tientallen environmental tipping points geïdentificeerd. Op het moment dat het klimaat of de natuur over zo’n cruciaal punt gaat, is er geen weg meer terug. Voor deze ecosystemen willen we ook avatars ontwikkelen. Stel dat zij bij de gesprekken zitten waar beslissingen worden genomen en meepraten vanuit hun eigen perspectief. Welke impact heeft dat dan op besluitvorming? Als we de natuur een stem geven, kunnen we beter anticiperen op problemen en samen werken aan oplossingen,” zegt Milan.
Over Studio Winegum
Studio Winegum is marktleider in digitalisering van klantcontact in Nederland. Het team van consultants en conversation designers ontwerpt, implementeert en onderhoudt customer services van complexe organisaties
.