Flexibele sourcing in krappe arbeidsmarkt: het geheim van SUSA
In de huidige arbeidsmarkt, waarin de schaarste aan personeel groot is, is de juiste sourcing mix een strategische sleutel voor succes. Anne Bijvank-Olthof, directeur van SUSA, deelt haar visie met Klantcontact.nl over het belang van een flexibele en diverse personeelsmix waarin studenten een grote rol spelen, en de toekomst van uitzenden.
“Het ontwikkelen van een brede sourcing mix is cruciaal”, stelt Anne. “Het gaat niet alleen om een variatie in doelgroepen, maar ook om verschillende juridische varianten en dienstverleningsvormen waarmee je snel in kunt spelen op veranderingen in de arbeidsmarkt.”
Het arbeidspotentieel van studenten
Anne: “Nederlandse studenten zijn Europees kampioen bijverdienen: maar liefst 88% van de studenten heeft een bijbaan. Daarmee bieden ze een enorm arbeidspotentieel van meer dan 200.000 FTE. Dit potentieel benutten we nog lang niet optimaal. En dat is enorm zonde in een krappe arbeidsmarkt. Studenten voegen niet alleen flexibiliteit toe, maar brengen ook frisse energie, vernieuwende inzichten, kritische blikken en diversiteit. Ze bezitten zoveel relevante eigenschappen,” benadrukt Anne. “Ze zijn sociaal, ambitieus en communicatief vaardig; eigenschappen die essentieel zijn in klantcontact.”
Job carving voor studenten
Maar het werken met de studentendoelgroep brengt ook uitdagingen met zich mee. “Om die uitdagingen het hoofd te bieden, is het belangrijk om studenten te werven met een profiel dat past bij jouw organisatie. Ook is het van belang om te bepalen met welke taken de studenten op de juiste plek binnen jouw organisatie kunnen ondersteunen. Zo voorkom je mismatches en verhoog je de efficiëntie van je afdelingen”, legt Anne uit.
“Veel van onze partners doen dit met job carving. Dit is een herschikking van bedrijfsprocessen, waarbij kritisch wordt gekeken naar de verdeling van taken en werkzaamheden. Relatief eenvoudige taken worden afgesplitst en samengevoegd tot nieuwe duurzame banen, welke zeer geschikt zijn voor slimme studenten. Zo kunnen experts, met ondersteuning van studenten, experts blijven.”
Om succesvolle samenwerkingen tussen organisaties en studenten te verzorgen, werkt SUSA met een bepaalde aanpak. Die zorgt ervoor dat bedrijven niet alleen de juiste studenten werven, maar ook dat ze worden ingezet op de juiste plek, onder de juiste constructie, en op het juiste moment. “Het gaat om het aanbieden van een dienstverlening die volledig aansluit op de behoeften van de organisatie”, vertelt Anne. “Uitzenden, werven, of het opzetten van een flexibele talentpool. Elk doel vraagt om een andere strategie, en wij helpen bedrijven daarin mee te denken.”
Uitzenden: een middel, geen doel op zich
Dat die andere strategieën nodig zijn, is evident volgens Anne. “Hoewel uitzenden voor veel bedrijven nog steeds een goed middel is om de sourcing mix compleet te maken, wordt dat een steeds complexer middel. In de mkb-commissie en de WTTA-commissie (wet toelating terbeschikkingstelling van arbeidskrachten, red.) van de Algemene Bond Uitzendondernemingen bespreken we alle veranderingen op het gebied van wet- en regelgeving die eraan komen. Dat de juridische kant van uitzenden uitdagender wordt, is een feit. We zorgen altijd dat we vooraan staan in de verplichte ontwikkelingen, en zijn voorbereid op alle komende wet- en regelgeving, zoals de WTTA. Ook zijn we met werkgevers gaan kijken naar andere juridische constructies om het doel van een succesvolle sourcingsmix te bereiken. En niet zonder succes.”
Want naast uitzenden, helpt SUSA bedrijven om ook op andere manieren tot die succesvolle sourcing mix komen. “Wij bieden Werving & Selectie, ons Poolconcept en traditioneel uitzenden aan. Voor niet btw-plichtige organisaties bieden we ook een versie van de dienstverlening aan waarbij wij werven, selecteren en (indien gewenst) plannen, maar de studenten bij hen op contract komen te staan. Het voordeel is dat dit enorm kostenbesparend werkt voor de organisatie. Zo zorgen we voor een kostenefficiënte toegang tot de studentendoelgroep binnen verschillende sectoren. Om tot meer innovaties te komen zijn we blijvend in gesprek met onze samenwerkingspartners. Zeker met de toenemende personeelstekorten, merken we dat veel bedrijven op zoek zijn naar out-of-the-box-oplossingen. Die bieden wij graag.”
Talent van de toekomst
SUSA’s visie gaat verder dan het benutten van studenten voor de korte termijn. “Het is voor bedrijven verstandig om niet te wachten tot een medewerker fulltime op de arbeidsmarkt verschijnt. Door studenten al tijdens hun studie aan je te binden, heb je later profijt van hun ervaring en betrokkenheid.” Anne sluit af met een waardevol advies voor bedrijven die overwegen om studenten op te nemen in hun personeelsmix: “Zoek een of meerdere constructies die passen bij het doel dat je wilt bereiken, en wees bereid om samen met je sourcingpartner die flexibiliteit te omarmen. Studenten kunnen een fantastische aanvulling zijn in elk team, zeker in klantcontactfuncties waar die diversiteit en flexibiliteit het verschil maken.”
SUSA publiceerde onlangs een whitepaper met praktische tips voor bedrijven die met studenten willen werken. Het biedt inzicht in hoe je studenten succesvol kunt inzetten en hoe je inspeelt op hun specifieke wensen en behoeftes. Je vindt het whitepaper hier.
Te weinig talent, flexibiliteit, en/of kwaliteit in huis? SUSA is al meer dan 75 jaar dé expert in flexibel studentenwerk. SUSA weet hoe je hoogopgeleide, ambitieuze, tech-savvy studenten uit de markt haalt en het maximale uit deze generatie haalt. Met jouw inzicht en hun begeleiding richten ze een optimale samenwerking in: van werving tot plaatsing en van planning tot talentontwikkeling. SUSA. Make it count.