14 februari 2023

No More No Reply! Stop met deze ‘middelvinger’ naar de consument

Bij Klantcontact.nl schrijven we niet alleen over de customer servicewereld. Soms vinden we er ook iets van. En als iets ons een doorn in het oog is, dan zijn we niet te beroerd om in actie te komen. Daarom lanceren we de campagne No More No Reply! Ons doel: in 2025 moeten alle noreply-mailadressen bij Nederlandse organisaties verdwenen zijn. Deze vorm van onklantvriendelijkeheid moet een halt worden toegeroepen.

No More No Reply! Klantcontact.nl wil dat in 2025 alle noreply-mailadressen bij Nederlandse organisaties verdwenen zijn.

Het begint bij Klantcontact.nl een steeds grotere fascinatie te worden. Want waarom zou je als organisatie iets willen communiceren, maar niet zitten te wachten op de reactie van de klant op jouw boodschap?

Probeer de noreply-aanpak thuis maar eens

Vertaal dat eens naar je privéleven. ‘Hoi schat, ik wil je iets vertellen. Ik sta niet open voor je reactie. Mocht je toch willen reageren, dan kan dat niet in dit gesprek. Stuur maar een appje…” Probeer dat thuis maar eens uit. Dan blijkt het toch een vreemde manier van communiceren, die weinig positiefs toevoegt aan de relatie.

Wanneer noreply wel kan…

Goed, deels begrijpen we noreply-adressen wel. Als de communicatie 100 procent bedoeld is ’ter informatie’ (voor zover de zender dat alleen kan bepalen), dan kunnen we ons nog iets voorstellen bij een noreply-mailadres.
Maar in onderstaande gevallen…

6 voorbeelden van noreply-mailadressen die de plank volledig misslaan

Rabobank is benieuwd naar je betrokkenheid. Of toch niet?

De Rabobank wil graag weten hoe betrokken deze klant zich voelt bij de bank. Of hij het online onderzoek al ingevuld heeft, weten ze niet zeker. Daarom maar een herinnering. Maar ook “noreply”. Beetje gek als je een reactie verlangt. Helemaal als het onderwerp van het onderzoek ‘betrokkenheid’ is.

Onze suggestie: betrokken@mail-rabobank.nl

Hoe loyaal wil Raddison dat we zijn?

Luxehotelketen Radisson wil graag dat dat deze klant deelneemt aan hun loyaliteitsprogramma. Oftewel dat hij loyaal is aan Radisson. Maar als beoogd loyale klant mag je niet reageren op hun communicatie. No reply. No loyalty.

Onze suggestie: beloningvoortrouweklant@email.raddissonhotels.com

Viaplay is benieuwd naar onze ervaring, maar waar kunnen we die achterlaten?

Viaplay is blij om een nieuwe klant te verwelkomen en wil weten hoe de eerste ervaringen zijn. Zie je het mailadres? noreply. Vraag het dan niet…

Onze suggestie: watvindjijvanons@info.viaplay.com

IJskoud adieu van de Volkskrant

No more abonnee en no more reply bij de Volkskrant. Het dagblad denkt op een warme en innemende wijze afscheid te nemen van deze abonnee – ‘We zien u niet graag gaan’. En zegt te hopen ooit nog iets van deze persoon te horen. Maar wat zien we bovenaan de mail? Een ijskoud adieu: noreply.

Onze suggestie: jammerdatjegaat@volkskrant.nl

Welkom op de Hoge Veluwe. Vragen? U zoekt zelf het antwoord maar

Dagje wandelen op de Hoge Veluwe? Dan heb je toegangstickets nodig. Die zijn uiteraard online te bestellen en krijg je keurig in je mailbox. Daar blijft het vervolgens bij. Wie nog vragen heeft over zijn of haar bezoek aan het park, moet die ergens anders gaan zoeken. no_reply@hogeveluwe.nl staat niet open voor contact. En in de mail zelf zit ook geen verwijzing naar meer informatie over het bezoek.

Onze suggestie: welkominonspark@hogeveluwe.nl

Zou No Reply de achternaam van Sofie zijn?

Eentje in de categorie 100% informatief, maar toch willen we hem niet laten passeren. Sofie van PatheThuis komt met een filmtip. Wat een fijne, persoonlijke tip, Sofie. Ow…wacht even. Sofie mailt vanaf noreply@mail.pathe-thuis.nl. Toch niet zo persoonlijk, dus.

Onze suggestie: (inkoppertje) sofie@pathe-thuis.nl. Of: genietvanjefilm@pathe-thuis.nl.

Helpen jullie mee een einde te maken aan noreply-mailadressen? Volg ons op onze socials of mail (geen noreply-adres) met de redactie. No More No Reply!