3 augustus 2023

Het Customer Care Center failliet

Donkere wolken boven Alkmaar. De rechtbank in Noord Holland heeft op 2 augustus jl. het faillissement uitgesproken over Het Customer Care Center (HCCC).

Het Customer Care Center failliet

Het Customer Care Center is een facilitair contact center dat met name bekend is van commercieel inbound en outbound klantcontact, voor opdrachtgevers als VodafoneZiggo en VriendenLoterij. HCCC is opgericht in 2007 en heeft vestigingen in Alkmaar (hoofdkantoor), Leiden en Delft. Het bedrijf profileert zich als ‘het gezelligste contactcenter van Nederland’ en ‘niet de grootste, wel de beste!’. Het Customer Care Center is naar eigen zeggen voorloper in compliance, heeft een WFT vergunning, is DDMA lid en heeft het DDMA Keurmerk.

Na jaren waarin veel facilitaire contact centers het druk hebben gehad met corona-gerelateerd werk, zijn de huidige marktomstandigheden een stuk uitdagender. De kosten zijn hard gestegen en de arbeidsmarkt is zeer krap. Offshoring naar bijvoorbeeld Suriname is populair geworden en voor een organisatie met alleen maar vestigingen in Nederland, valt het moeilijk te concurreren tegen de offshore locaties met een veel gunstigere kostenstructuur.

Daarbij zijn de zomermaanden traditioneel altijd een beetje komkommertijd in de markt van commercieel klantcontact, omdat er in deze periode nauwelijks nieuwe projecten starten.

Het is ons nog niet bekend of er aan een doorstart gewerkt wordt.