19 juni 2024

McDonald’s stopt met AI in McDrives. Het werd klanten te gortig

Bij zo’n 100 Amerikaanse vestigingen van McDonald’s verdwijnt de AI-robot. Via de tool plaatsten klanten in de McDrive hun bestelling. Maar daarbij ging het nodige fout. Reden voor de fastfoodketen om er op korte termijn mee te stoppen: vanaf 26 juli moeten klanten het doen zonder de tool.

Photo by @jurijkenda / Unsplash

Hoe de bestellingen soms in de soep liepen, was de afgelopen tijd goed te zien op social media. Daar postten Amerikaanse klanten de video’s waarin het AI-systeem er flink naast zat.

Video’s van hoe het misging:

McDonald’s introduceerde de Automated Order Taker-technologie – ontwikkeld door IBM – in 2021. Met het verwijderen van de systemen bij de Amerikaanse vestigingen komt er een einde aan een testperiode.

McDonald’s houdt goede hoop

Dat betekent overigens niet dat McDonald’s helemaal afscheid neemt van AI. Een woordvoerder laat aan Business Insider weten dat het bedrijf verder gaat met het onderzoeken hoe technologie de bedrijfsprocessen kan verbeteren. McDonald’s heeft dus nog altijd goede hoop dat AI in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen.

“Onze samenwerking met IBM gaf ons het vertrouwen dat een spraakbesteloplossing voor drive-thru deel uitmaakt van de toekomst van onze restaurants”, aldus McDonald’s in de verklaring aan Business Insider. “We zien enorme kansen in het bevorderen van onze restauranttechnologie. En we gaan door met het evalueren van schaalbare oplossingen voor de lange termijn die ons helpen bij het nemen van een weloverwogen beslissing over spraakbestellingen.”

McDonald’s begon al in 2019 met AI-technologie in zijn restaurants. Zo kwamen er 700 AI-aangedreven menuborden die klanten een bestelsuggestie gaf.

Verder lezen