25 oktober 2023

‘Danique van 11 is de jongste reisadviseur op de klantenservice ooit’

Hoe is het om op de klantenservice te werken van een grote Nederlandse reisorganisatie? Daar wilde de 11-jarige Danique graag achter komen. In een aflevering van Youtube-serie ‘Later als ik groot ben…’ gaat ze aan de slag als reisadviseur van TUI, mede mogelijk gemaakt door de Klantenservice Federatie (KSF). Een leuke, creatieve manier om de branche op de kaart te zetten bij jongeren.

In een aflevering van 'Later als ik groot ben...' gaat de 11-jarige Danique aan de slag als reisadviseur op de klantenservice van TUI.

Reisadviseur op de klantenservice

‘De 11-jarige Danique wil later als ze groot is graag op de klantenservice van een reisorganisatie werken’, luidt het de beschrijving van het filmpje. ‘Danique is dol op reizen. Het lijkt haar hartstikke leuk om samen met mensen te kijken naar alle vakantiemogelijkheden die er zijn. Danique gaat vaak met haar ouders kamperen en zoekt op internet uit welke campings er in de buurt liggen. Wanneer ze van vakantie terug komen schrijft ze als een echte reisadviseur een recensie in haar vakantieboekje.’

Presentator Rein van Duivenboden verrast Danique met een reis vol spanning, avontuur en een flinke dosis klantenservice-uitdagingen. ‘Haar droom wordt werkelijkheid wanneer ze samen met Rein bij een reisbureau van TUI mag werken. Ze mag voor een klant de beste vakantiebestemming boeken.’

‘Maar de dag van Danique zit vol onverwachte wendingen wanneer ze met Rein gaat werken op de webcare afdeling van de reisorganisatie en aan de balie van TUI op Schiphol Airport’, gaat de beschrijving verder. ‘Ze moeten veel problemen zien op te lossen zoals verkeerd gespelde namen op vliegtickets. Maar ook problemen met de bagage doet zich voor. De boel lijkt compleet te ontsporen. Het is aan Rein en de koele Danique om rustig te blijven en iedereen zo goed als mogelijk te helpen.’

Onze branche in het zonnetje

Een Youtube-serie als deze is natuurlijk de uitgelezen kans om de klantcontactbranche in het zonnetje te zetten, vooral bij een jongere doelgroep. Klanten ontzorgen, van A tot Z een reis boeken, klanten te woord staan via chat en telefoon op het contactcenter en doelgericht problemen oplossen; het komt allemaal terug in het filmpje. Volgens de redactie van Klantcontact.nl dragen initiatieven als deze bij aan een beter imago van de branche.

Meer lezen over het belang van goede klantenservice? Lees dan eens onderstaand interview met Ramón Delima en Roel Masselink van de KSF.