Dankzij AI bespaart Microsoft half miljard op klantondersteuning
Dankzij de inzet van AI bespaart techgigant Microsoft een half miljard dollar op customer support. Dat zegt Anke den Ouden, algemeen directeur Microsoft Nederland bij BNR. In totaal geeft Microsoft vier miljard dollar uit aan support. Sinds de implementatie van Copilot, met AI, is die kostenpost met zo’n 12,5 procent gedaald.
“We hebben een hele grote supportline die we met Copilot hebben voorzien van artificial intelligence. Sindsdien kunnen we met hetzelfde aantal mensen meer tickets per dag verwerken”, zegt Den Ouden in gesprek met BNR. “Dankzij de inzet van AI, kunnen supportmedewerkers creatiever werken. Dat maakt hun werk leuker. Ook kunnen we als organisatie mensen op de juiste taken zetten.”
Rol van AI in onze samenleving
De algemeen directeur van Microsoft Nederland praat met presentator Art Rooijakkers over de rol van AI in onze samenleving. “Microsoft is voor 49 procent eigenaar van OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. Heeft Microsoft daarmee een grote invloed op de levens van mensen”, vraagt Rooijakkers. “Ja”, zegt Den Ouden, “daarom denken we dagelijks na over hoe we ethisch moeten omgaan met AI. Artificial intelligence is een levend iets, waar we continu met elkaar aan moeten werken, om het aan te scherpen en te verbeteren. ”
Artificial intelligence is Den Ouden betreft een “assistent voor de mens”. Ze zegt ook dat AI een oplossing kan bieden voor de schaarste op de arbeidsmarkt. “Als we AI niet omarmen, wordt het moeilijk om de economische groei door te zetten en gaat ons luxe leventje er anders uitzien.”
Je luistert de hele BNR-uitzending met Anke den Ouden hier terug.