20 september 2023

Conversational AI in het contactcenter: dit is het 6-stappen-plan

Aan de slag met Conversational AI in het contactcenter? Dat brengt vele nieuwe uitdagingen met zich mee. De DDMA Commissie Conversational AI schreef hiervoor de whitepaper ‘Hoe pas je Conversational AI toe binnen je contactcenter?’ Dit zijn de zes belangrijkste stappen die je als contactcenter moet doorlopen en de functies die daarbij komen kijken.

Wil je als contactcenter aan de slag met Conversational AI, maar weet je niet hoe? Dan helpen deze 6 stappen.

Conversational AI: nieuwe rollen

DDMA: ‘Een Conversational AI-team omvat doorgaans diverse functies die in samenwerking werken aan de ontwikkeling van chatbots, spraakgestuurde assistenten en andere vormen van Conversational AI.’ Hieronder de verschillende functies die vaak in zo’n team voorkomen:

Proces in 6 stappen

Met de eerder beschreven rollen en expertise binnen je team heb je alle benodigdheden om een Conversational AI-oplossing te ontwikkelen, aldus de whitepaper. Daarna is het essentieel om zorgvuldig te plannen wanneer je welke rol in elke fase van het bouwproces betrekt. Het ontwikkelen van een Conversational AI-toepassing omvat de volgende zes stappen: