Stichting Een Nieuw Geluid zet koers: ‘Echte vernieuwing zit bij nieuwe generaties’
Het is als young professional binnen klantcontact niet altijd makkelijk om je weg te vinden. Hoe weet je nou waar je moet zijn om écht vakbekwaam te worden? En hoe zorg je voor vernieuwing? We gingen in gesprek met Chantal Rovers en Anne Hettema van Stichting Een Nieuw Geluid. Zij hebben plannen gemaakt om in 2024 ‘het nieuwe geluid’ hoorbaar te maken binnen onze branche.
Twee events in 2024
“In het begin van dit jaar hebben we als stichting met onze ambassadeurs gereflecteerd op 2023 én onze plannen gepresenteerd voor 2024”, vertelt Chantal. “We hebben definitief besloten: we gaan ons dit jaar volledig richten op young professionals. Oftewel, het nieuwe geluid!”
En dat doet de stichting door twee evenementen te organiseren dit jaar. De eerste staat gepland op 3 juni, van 14.00 tot 17.00 uur. Dit event is volledig online, laagdrempelig en kosteloos. Het tweede event vindt vervolgens plaats op 11 september. Deze is op locatie en bestaat onder andere uit groepsdiscussies over actuele thema’s, kennismakingen en speeddates met experts. “De bijeenkomsten zijn speciaal gericht op mensen die maximaal vijf jaar in de branche werken en/of maximaal twee jaar een leidinggevende functie bekleden”, aldus Chantal. De gedetailleerde invulling van beide events volgt op een later moment.
Waarom young professionals?
“We zijn er sterk van overtuigd dat vernieuwing bij de nieuwe generaties vandaan komt”, legt Anne uit. “Zij hebben frisse energie, kijken als gebruiker anders aan tegen contactkanalen, actuele thema’s en stellen heel andere (en wellicht belangrijkere) vragen waar de branche zijn voordeel mee kan doen. De stichting organiseert de events onder andere om deze aannames te toetsen. We willen graag dat young professionals met elkaar sparren over waar ze tegenaan lopen in hun klantenservicewerk en in het leidinggeven aan leeftijdsgenoten of oudere collega’s. Ons streven is dat iedere deelnemer vol enthousiasme en energie de sessies verlaat, om hun opgedane ervaring en kennis vervolgens toe te passen in de praktijk. Zo proberen we échte verandering teweeg te brengen.”
“Ons streven is dat iedere deelnemer vol enthousiasme en energie de sessies verlaat, om hun opgedane ervaring en kennis vervolgens toe te passen in de praktijk” – Anne Hettema
“Het is heel belangrijk dat de nieuwe generatie gehoord en gezien worden, maar dat gebeurt op het moment nog te weinig”, vult Chantal aan. “Er worden meer dan genoeg evenementen en congressen georganiseerd binnen het klantcontactvakgebied, maar die zijn meestal gericht op managers, seniors en leveranciers (uitzonderingen als de Nationale Klantcontactweek en Medewerker van het Jaar-verkiezing daargelaten). Bovendien hangt er een flink prijskaartje aan de meeste events en hebben young professionals niet altijd de ruimte om tijdens werktijd naar een congres te gaan. Oftewel, de young professionals zijn ondervertegenwoordigd en dat moet veranderen.”
De boel opschudden
Naast de nieuwe klantcontactgeneratie een podium geven, hoopt de stichting de ‘boel flink op te schudden’. “Veranderingen doorvoeren is voor onze branche meestal een moeizame opgave; dingen gaan nou eenmaal zoals ze gaan”, vertelt Anne. “Het is heel waardevol dat mensen met verschillende achtergronden en leeftijden hun visies delen. Tijdens de events doen we daarom echt een beroep op de mensen buiten ons netwerk. Daarnaast willen we de ruwe diamanten graag binnen onze branche houden, voordat ze weer vertrekken.”
“Begrijp ons niet verkeerd. Het is niet zo dat er geen organisaties zijn die voorop lopen in nieuwe ontwikkelingen en technologieën”, vult Chantal aan. “Die zijn er namelijk genoeg, alleen kleinere, innovatieve klantcontactbedrijven of klantenservices zijn vaak niet aangesloten bij bepaalde netwerken of grotere events. Of ze hebben er geen behoefte aan om daar naartoe te gaan, bijvoorbeeld omdat thema’s op congressen al jaren op elkaar lijken. Daar halen vernieuwende organisaties die al honderd stappen verder zijn geen inspiratie uit.”
“Vernieuwende organisaties die al honderd stappen verder zijn halen geen inspiratie uit congressen” – Chantal Rovers
Naamsbekendheid vergroten en imago verbeteren
Wat staat er naast de events nog meer op de agenda van de stichting? “Onze naamsbekendheid vergroten”, aldus Chantal. “We zullen actief mensen moeten benaderen binnen én buiten ons netwerk om onze plannen zichtbaar te maken en onze levensvatbaarheid te garanderen. We hebben geen sponsoring of winstoogmerk en doen dit vrijwillig naast onze fulltime banen. Dus willen we beweging in gang zetten, dan moeten vakgenoten weten wat we doen.”
Verder heeft Stichting Een Nieuw Geluid ook de toekomstdroom om bij te kunnen dragen aan een verbetering van het imago van klantcontact. Anne: “Het thema staat al sinds onze oprichting hoog op de agenda. Is onze branche momenteel wel aantrekkelijk genoeg voor young professionals? Wij denken natuurlijk van wel, maar wij werken hier al een aantal jaar. Hoe kijken young professionals die net begonnen zijn in de sector naar klantcontact? Wat zouden zij graag willen zien bij werkgevers? Hoe willen ze van waarde zijn? De grote facilitaire contactcenters zijn beeldbepalend, maar alle kleine organisaties vertegenwoordigen samen een veel groter deel van de branche. We zouden tijdens de events dus graag willen sparren over hoe we de branche aantrekkelijker kunnen maken voor young professionals.”
“Wij krijgen weleens de vraag: moeten we niet op scholen informatie gaan geven over ons klantcontactwerk?”, vertelt Chantal. “Ja, superleuk. Alleen dan sla je volgens ons nog tien stappen over. Kijk eerst naar de enthousiaste talenten die je al in huis hebt, zorg ervoor dat hun stem gehoord wordt en dat zij de mensen die hier al heel lang werken kunnen inspireren. Zo krijgen we de sector in beweging, anders zijn we die enthousiaste groep straks kwijt.”
Wil je een evenement van Stichting Een Nieuw Geluid bijwonen? Dat kan! Meer informatie over de events zelf en inschrijvingen vind je op de website van de stichting.
Lees ook: