20 juli 2023

Zinho Parisius over klantcontact in Suriname: ‘De ambitie is érg hoog’

Je klantenservice uitbesteden in Suriname, het is een trend die steeds meer tractie krijgt binnen het klantcontact. Zinho Parisius, Country Manager Suriname bij Inspire Group, praat Klantcontact.nl in alle vroegte bij over de culturele verschillen tussen Nederland en Suriname. “Surinamers zien klantcontact écht als een kans om carrière te maken.”

Klantcontact in Suriname

Het is zes uur in de ochtend in Suriname op het moment dat de redacteur van Klantcontact.nl contact opneemt met Zinho. Normaal gesproken is hij rond dit tijdstip al een uurtje of vier op de zaak om de operatie in goede banen te leiden. “Dit voelt voor mij als uitslapen”, lacht Zinho. Hij is als Country Manager verantwoordelijk voor vrijwel alles wat er in Suriname gebeurt: personeelszaken, marketing, relatiebeheer, day-to-day-operaties, facilitaire zaken en ga zo maar door.

Waarom Suriname? Dat is volgens Zinho heel simpel: “Er zijn op de hele wereld maar twee plekken waar écht Nederlands wordt gesproken: Nederland en Suriname. Bovendien ben ik Surinamer van geboorte, dus ik heb een speciale connectie met dit land.” Leidinggeven aan een contactcenter in Suriname – dat opdrachtgevers in Nederland heeft – is echter niet zonder uitdagingen.

Cultuurverschillen in opvoeding

Dagelijks loopt Zinho tegen cultuurverschillen aan die invloed hebben op hoe Surinamers contact hebben met klanten in Nederland. Om die te begrijpen moeten we kijken naar de verschillende manier van opvoeden in beide landen. “Ik ben op zeer jonge leeftijd geëmigreerd naar Nederland en daar naar school geweest. Dus ik ben in feite gewoon een kaaskop. Maar ik ben wel Surinaams opgevoed.”

“Ik ben in feite gewoon een kaaskop, maar ik ben wel Surinaams opgevoed” – Zinho Parisius

Het verschil zit hem dus in de mindset: “Surinamers worden veel strenger en harder opgevoed. Waardoor je sneller zelfstandig moet worden. In Nederland word je van jongs af aan meer gepamperd door je ouders, wat je empathisch maakt. Surinamers zijn super gastvrij en vriendelijk, maar vooral in de ‘inner circle.’” Dat verschil merk je ook op klantenservice.

Nieuwsgierigheid aanleren

De klant in Nederland verwacht premiumservice; ‘de klant is koning’. “Surinamers hebben op dit vlak een langere leercurve, omdat zij bepaalde Nederlandse standaarden en waarden niet hebben meegekregen in de cultuur.” Op de werklocatie krijgen onze medewerkers cultuurtraining, om bij hen de Nederlandse nieuwsgierigheid, empathie en betrokkenheid aan te leren. Maar ook om bekend te raken met Nederlandse producten, diensten en opdrachtgevers.

Verschil op taalniveau

“Als je als opdrachtgever doet aan outsourcing van customer service, moet je verwachten dat daar verschillende accenten bij komen kijken. Net als dat voor Limburgers of Groningers geldt”, aldus Zinho. In Suriname heeft de Nederlandse taal zich door de jaren heen anders ontwikkeld dan in Nederland zelf, wat gepaard gaat met verschil in woordkeuze of zinsopbouw.

“Ik ben intensief betrokken bij de selectie, omdat ik een bepaald DNA in huis wil halen” – Zinho Parisius

“De woordenschat is voor tachtig procent gelijk, maar het gaat juist om de kleine dingen”, gaat hij verder. “Daarom hebben we een speciale ‘Hollandse’ woordenlijst gemaakt voor onze mensen op het contactcenter. We leren ze hoe Hollanders bepaalde dingen zeggen en zinnen maken.”

Kwaliteit en drive

“Zelf ben ik nog erg intensief betrokken bij de selectie van nieuwe medewerkers, omdat ik een bepaald DNA in huis wil halen.” Volgens Zinho is er daarbij geen verschil in de kwaliteit en drive tussen medewerkers in Nederland en Suriname. Sterker nog: “Surinamers zien een baan in het klantcontact écht als een kans om carrière te maken. De ambitie is daardoor erg hoog en de branche is volwassen.”

Medewerkers worden bij Inspire Group aanzienlijk beter betaald: “Minimaal twee keer het salaris ten opzichte van andere Nederlandse contactcenters in Suriname, los van extra secundaire arbeidsvoorwaarden.” En eens in de zoveel tijd worden medewerkers verrast met bedrijfsuitjes, snacks en taart (iets waar Surinamers volgens Zinho dol op zijn).

Ondanks dat de kosten voor een contactcenter lager zijn in Suriname – waardoor het land strategisch gezien zeer interessant is – is Zinho absoluut niet van plan ‘zijn’ mensen uit te melken. Het tegenovergestelde is waar: “Ik wil het salaris van onze medewerkers zo goed maken dat ze écht kunnen leven. En dan is het nog altijd mogelijk dat Inspire een gezond bedrijfsresultaat haalt over de Surinaamse activiteiten.”

Samenleving verbeteren

Vanuit een warm hart voor het land heeft Inspire in Suriname een maatschappelijke rol ingenomen. “We willen graag een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij”, vertelt Zinho. “We delen voedselpakketten uit, doneren computers aan scholen, knappen weeshuizen op én zorgen ervoor dat de faciliteiten goed onderhouden worden.”

“We willen graag een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij” – Zinho Parisius

Zinho is vanuit Nederland terug gegaan naar Suriname met een reden. “Om een bijdrage te leveren aan de Surinaamse gemeenschap.”

Toekomstplannen

Wat zijn de plannen van Inspire in Suriname voor de komende jaren? “We gaan onder andere opschalen met een derde pand”, vertelt hij. “Dan zitten we op de 400 seats, wat voor mij het maximum is. Anders kun je de kwaliteit niet waarborgen.”

“Verder wil ik het verschil blijven maken in het leven van mijn medewerkers én voor de Surinaamse samenleving.” Geen fancy dingen dus. De uitspraak die Zinho uit Nederland heeft meegenomen en wil nastreven in Suriname: ‘doe maar gewoon normaal, dan doe je al gek genoeg.’