1 februari 2023

Inspire Group breidt (verder) uit in Suriname

Uitzend- en outsourcingorganisatie Inspire Group breidt haar activiteiten in Suriname verder uit. Inspire startte in 2022 al met wat het noemt ‘premium offshore outsourcing’ en heeft diverse klanten in haar portefeuille. Met een nieuwe locatie in hoofdstad Paramaribo richt de organisatie zich op het verder uitbouwen van haar dienstverlening, aldus CEO Ilja Gleiser.

De stap naar outsourcingsdiensten is volgens de CEO ingegeven door het tekort aan klantcontactmedewerkers in Nederland. “Ik hoor steeds vaker dat bedrijven daardoor nadenken over het verkrappen van de openingstijden of het versoberen van de klantcontact KPI’s, zoals het accepteren van langere wachtrijen. Offshore outsourcing biedt de mogelijkheid om op korte termijn te beschikken over goed opgeleid en Nederlands sprekend klantcontactpersoneel, tegen zo’n 40 procent lagere kosten en met minder personeelsverloop”, aldus de CEO. “Dit zorgt voor meer rust, continuïteit en kwaliteit in de operatie. Ook kun je je serviceniveau beter waarborgen.”

Doorgroeien

Gleiser verwacht er de komende jaren door te groeien naar enkele honderden medewerkers. In Nederland levert Inspire als uitzendbureau klantcontactpersoneel aan inhouse contactcenters op basis van uitzenden en detacheren. “Daarmee bieden we twee belangrijke personeelsdiensten aan onder één dak, waardoor er ‘synergie en performance’ voordelen ontstaan”, aldus Gleiser.

Gleiser is geen onbekende in offshore outsourcing vanuit Suriname. 18 jaar geleden was hij al betrokken bij de opzet van het eerste offshore outsourcing callcenter in het Zuid-Amerikaanse land en hij is altijd werkzaam geweest in de klantcontactsector.

‘Betere arbeidsvoorwaarden dan concurrenten’

Inspire is niet de eerste en enige klantcontactpartij die opereert vanuit Suriname. Met een aantal grote partijen in het Zuid-Amerikaanse land noemen sommige kenners de markt er ondertussen verzadigd. Hoe denkt Gleiser dit avontuur tot een succes te maken? “Onder meer met premium werkgeverschap”, aldus Gleiser. “Wij betalen onze medewerkers substantieel beter dan andere partijen.” Gleiser wil op die manier de ervaren klantcontactmedewerkers in Suriname aan zich blijven binden.

‘Spiegelen’

Ook richting klanten gaat Inspire voor premium, stelt Gleiser. “Wij stellen goed en gemotiveerd klantcontactpersoneel ter beschikking dat werkt met de systemen en processen van onze klanten. Als werkgever in Suriname verzorgen wij ook het lokaal management.”

Inspire zegt zijn dienstverlening vanuit Suriname te spiegelen aan de organisatie van klanten. Gleiser: “Daardoor voelt het echt als een verlengstuk van hun eigen onderneming. Wij bieden hiermee geen klassieke vorm van outsourcing aan, het is een partnership waarbij onze klanten ook echt inspraak hebben op proces en organisatie inrichting.”