8 februari 2023

Werken in de 112-meldkamer: ‘Levenservaring, mensenkennis en stressbestendig’

Dagelijks een stroom aan telefoontjes met bellers die in uiteenlopende emoties verkeren. En die heel vaak acuut hulp nodig hebben. Ook bij de ambulancezorg, brandweer, politie en Koninklijke Marechaussee is een cruciale rol weggelegd voor één afdeling die de eerste telefoontjes opvangt: de meldkamer. Omroep Brabant kreeg een zeldzaam inkijkje in de 112-alarmcentrale in Bergen op Zoom.

Wie contact zoekt met noodnummer 112 wordt geholpen door een centralist, die opereert vanuit een van de tien meldkamers in Nederland.

Zo snel mogelijk naar de plek des onheils

Centralist Brian laat aan de regionale omroep zien wat zijn werk inhoudt. Als centralist neemt hij een 112-noodroproep aan en zorgt dat hulpdiensten zo snel mogelijk naar de plek des onheils gaan. Wie contact zoekt met noodnummer 112 wordt geholpen door een centralist zoals Brian, die opereren vanuit een van de tien meldkamers in Nederland.

In de centrale in Bergen op Zoom begint een groot deel van het werk van de politie, brandweer en ambulance voor de regio’s West-Brabant en Midden-Brabant.

‘Je moet niet in paniek raken’

“Als je dit werk wil doen, moet je niet in paniek raken”, vertelt Brian aan Omroep Brabant. “Typen, luisteren en kijken. Het ene moment praat je met iemand die zijn auto niet kan ophalen omdat die achter een gesloten staat hek geparkeerd. En meteen daarna een vrouw die schreeuwt dat ze op een flat staat en gaat springen.”

Wat maakt een goede centralist? Levenservaring, mensenkennis en stressbestendigheid zijn handig. En kunnen multitasken. “Mensen die ons bellen zitten altijd hoog in de adrenaline.”

Lees het hele artikel bij Omroep Brabant.