29 januari 2025

Van vis bestellen tot auto’s kopen: AI-stemmen kunnen het al

De technologie van AI-stemassistenten wordt steeds geavanceerder. Gesprekken zijn bijna niet meer van menselijke interactie te onderscheiden. Wat zijn de mogelijkheden en uitdagingen? En als een visboer, autoverkoper en AI-expert worden gebeld: wie ontmaskert dan de computerstem? AD zocht het uit.

AI-stemmen
Beeld gemaakt met AI

AI-stemassistenten hebben veel potentie. Ze kunnen eenvoudig klantcontact automatiseren, zoals bestellingen opnemen of technische vragen beantwoorden. De assistenten voeren natuurlijke gesprekken en reageren adequaat op onverwachte situaties. Niet voor niets voorspellen experts een snelle opkomst.

Tegelijkertijd waarschuwen zij voor de risico’s. Stemmen kunnen worden gekloond, waardoor het onderscheid tussen echt en nep vervaagt. Verificatiemethoden, zoals een codewoord, kunnen noodzakelijk zijn om misbruik te voorkomen en gebruikers te beschermen tegen de groeiende dreiging van oplichting.

De redactie van het AD gaat op onderzoek uit: wie herkent een AI-stemassistent?

Test 1: Een visbestelling plaatsen

In een experiment bestelde de AI-stem zonder problemen vis bij een visboer. De medewerker merkte niets ongebruikelijks op tijdens het gesprek. “Het klonk gewoon alsof ik met een klant aan de lijn had”, aldus de visverkoper. Deze test benadrukt hoe natuurlijk en effectief de technologie kan zijn in alledaagse situaties.

Test 2: Technische vragen over een auto

De AI belde vervolgens Autobedrijf Rutgers in Enschede met technische vragen over een tweedehands Mini Cabrio. Cristo Rutgers, eigenaar van het autobedrijf, reageerde verrast: “Het stemgeluid was een beetje raar, vlak stemmetje, maar het werkt wel, moet ik eerlijk zeggen.” Deze test laat zien hoe de AI-stem ook complexere gesprekken aankan, en snel kan reageren op onverwachte situaties.

Test 3: Een AI-expert bellen

De ultieme test was een gesprek met AI-expert Hendrik van Zwol, die zelf workshops geeft over AI. Al snel merkte hij dat hij met een computer sprak. “Ik kon het meteen horen. Het zat vooral in de emotie van de stem. Ik dacht: dat klopt niet”, vertelde Van Zwol. Hij waarschuwt echter voor de risico’s: „Wat namelijk nu al kan, en best makkelijk ook, is dat je stemmen kloont met de stem van een vriend of vriendin. Twee of drie minuten audio is al genoeg. Als je mij had gebeld met je eigen stem, gekloond door AI, was ik er misschien wel ingetrapt.”

Nieuwe mogelijkheden

De technologie werkt in veel situaties al verbluffend goed, wordt zelfs nog elke maand beter. En hoewel er ethische en praktische uitdagingen blijven, zorgt het tegelijkertijd voor veel nieuwe mogelijkheden. Het heeft veel potentie om klantcontact nog efficiënter en gebruiksvriendelijker te maken. Buiten alle gevaren zal de assistent ons leven in ieder geval een stuk makkelijker kunnen maken, voorspelt Van Zwol.

Bron: AD.nl

Verder lezen