8 april 2024

Schrijfster zet contactcentertje op ter inspiratie voor boek: ‘De Bellende Engel’

Voor de mensen die bekend zijn in Den Bosch is het geen verrassing, maar op de Sint-Jan staat sinds 2011 een beeld van een bellende engel. Je leest het goed: de engel drukt een mobieltje tegen haar oor. Schrijfster Stephanie Biesheuvel richtte ter inspiratie van haar nieuwe kinderboek een contactcentertje op, samen met basisschoolkinderen, die zogenaamd de telefoon van de engel opnemen als mensen een boodschap willen doorgeven aan de hemel.

De bellende engel werd tijdelijk bijgestaan door een contactcenter bestaande uit basisschoolleerlingen, ter inspiratie van een kinderboek.

Bellende Engel

‘Met mijn telefoon aan mijn oor en de laptop in mijn tas ben ik een van de jongste en hipste beelden van onze kathedraal. Altijd ben ik druk in de weer. En elke dag krijg ik een aantal telefoontjes van mensen die contact met me zoeken. Zo ontvang ik dagelijks boodschappen om door te geven aan hierboven’, schrijft Stichting Nationaal Monument over het beeld op de Sint-Jan.

De bellende engel heeft zelfs een echt bestaand telefoonnummer dat mensen kunnen bellen als ze een praatje willen maken of zich eenzaam voelen. Daardoor haalde de engel de New York Times. ‘Net als andere engelen ben ik een doorgeefluik van boodschappen tussen hemel en aarde. Maar dat doe ik op mijn eigen, 21e-eeuwse manier. Via het nummer 0900-7468526 kunt u voor 80 cent per minuut met me bellen. De volledige opbrengst van mijn telefoongesprekken gaat naar het onderhoud aan de Sint-Jan. U kunt dus spreken met een engel en tegelijkertijd bijdragen aan de instandhouding van dit prachtige monument.’

De lijn is inmiddels niet meer in gebruik, maar kreeg tijdelijk nieuw leven ingeblazen voor een kinderboek.

Contactcentertje van basisschoolleerlingen

Debuterend auteur Stephanie Biesheuvel schreef een kinderboek over het beeld, genaamd De Bellende Engel. ‘Biesheuvel heeft (ter inspiratie) voor het boek haar eigen contactcenter opgezet met leerlingen van de groepen vijf en zeven van de Bossche basisschool De Vlindertuin’, zo lezen we in een artikel op BN DeStem.

“Ik heb lang bij het Theater aan de Parade gewerkt”, zegt de schrijfster tegen DTV Nieuws. “Als ik dan naar huis toe ging, liep ik langs de bellende engel. Dan zag ik daar al die toeristen staan, en dacht ik: maar wie zou er achter zitten, als daar een contactcenter zou zijn?”

En zo ontstond het idee voor een verhaal. Inmiddels weet Biesheuvel dan ook het antwoord op haar vraag. “Het zijn namelijk de standbeelden van de kathedraal. Die bemannen het contactcenter waar kinderen naar toe kunnen bellen met vragen, problemen, en wensen die ze hebben.”

Diepgaande vragen

Biesheuvel schakelde dus de hulp in van kinderen van KC De Vlindertuin. Ze vroeg zich af wat voor vragen de kinderen zouden hebben aan een engel. “Er kwamen echt mooie vragen uit, zoals ‘waar is mijn overleden kat nu?’ en ‘wat gebeurt er met je botten als je bent overleden?’ Het ergste wat je kunt doen als volwassene, is kinderen onderschatten”, zegt ze in het artikel op DTV Nieuws.

Het plot van het boek: ‘Hoofdpersoon Dahlia draagt in het verhaal een groot geheim met zich mee. Zij is de enige uit het gezin die weet dat ze op het punt staan om uit hun huis gezet te worden. Dahlia zoekt hulp en besluit te bellen naar het magische callcenter van de bellende engel. En ze krijgt zowaar de standbeelden van de kathedraal aan de lijn.’

Jongeren van belangst afhelpen

Nieuwe generaties appen liever dan dat ze iemand bellen, blijkt uit onderzoek. Een contactcenter bestaande uit leerlingen van de basisschool zorgt er natuurlijk indirect voor dat de nieuwe generatie al op jonge leeftijd leert met onbekende mensen te bellen. En de nieuwsberichten over het kinderboek zetten klantcontact als branche wellicht op de kaart bij jongeren.

Lees ook: