20 april 2023

Opvallende sticker in strijd tegen onduidelijke overheidstaal

Als het aan de Stichting Leer Zelf Online ligt, is het afgelopen met onduidelijke brieven van de overheid. Wie zo’n brief met onbegrijpelijke abracadabra-taal krijgt, kan die met een sticker terug sturen. Op die sticker staat: ‘Deze brief is te ingewikkeld voor mij. Stuur een versie in makkelijke taal.’

De sticker van Leer Zelf Online. Bron: Stichting Leer Zelf Online.

Op de sticker staat een QR-code. De ambtenaar van dienst kan die scannen voor tips hoe hij een tekst maakt die de lezer wel snapt. Zoals het gebruik van een leesbaar lettertype en korte zinnen en het onderstrepen van tekst waarin een opdracht staat.

In twee weken 2.000 stickers besteld

En dat is hoog nodig, zegt directeur Jacques de Wit van Stichting Leer Zelf Online tegen het AD. In twee weken zijn er al zo’n 2.000 stickers besteld. “Mensen zijn als de dood voor de overheid door ingewikkelde brieven. Ze snappen en vertrouwen het niet.” De Wit zegt dat er in Nederland zo’n drie miljoen mensen zijn die moeite hebben met het taalgebruik door de overheid.

Moeilijke overheidscommunicatie begint nu echt te wringen, zegt hij tegenover de krant. “Ik ken verhalen van burgers die aanvragen voor financiële hulp laten zitten omdat ze worstelen met het papierwerk. Sommigen zitten zelfs liever in armoe en honger dan dat ze een boete riskeren of een regeling toch moeten terugbetalen.”

De sticker vind je op de site van steffie.nl, een website van Stichting Leer Zelf Online.

Sticker is een signaal

Hij noemt als voorbeeld het Tijdelijk Noodfonds Energie. Dat keert pas uit als een inwoner daar zelf aanspraak op maakt. ,,De regeling zit vol juridische taal. Als je die niet begrijpt ben je de sjaak, en dan wordt zo 1.200 euro door je neus geboord.”

De retoursticker is niet zozeer een oplossing voor het probleem, maar een signaal. ,,Op het intranet van een aantal gemeentes is de sticker al verschenen als een soort ‘sticker des doods’”, grapt De Wit. ,,De boodschap: zorg ervoor dat je brieven duidelijk zijn, en dus niet terug worden gestuurd. Dat is precies wat we wilden bereiken.”