30 december 2024

Je of u: Bedrijven worden steeds ‘jovialer’ naar hun klanten

Steeds meer bedrijven en organisaties spreken hun klanten aan met je en jij, meldt het AD. Tutoyeren door bedrijven wordt alsmaar gewoner. Reden voor het AD om te onderzoeken waarom bedrijven dat doen en welke gevolgen dat kan hebben.

Je of u?
Beeld gemaakt met AI.

Je of u: waarom bedrijven steeds vaker tutoyeren

Kijk maar eens om je heen. Voor tal van grote bedrijven is de jij-vorm al jarenlang gebruikelijk. Albert Heijn, Rabobank en PostNL gebruiken de jij-vorm. Net als ING, dat er op zijn website lustig op los jij’t.

Het is een manier van aanspreken die Youp van ’t Hek in 1995 in zijn beroemde sketch over het IKEA-stapelbed nog ‘een proletentoontje’ noemde. “Jij komt binnen. Jij mag iets kiezen. Jij mag iets ruilen. Jij krijgt een tweede koffie gratis en jij mag afrekenen.”

Ton den Boon, hoofdredacteur van de Dikke Van Dale, legt in het artikel van het AD uit dat deze ontwikkeling deels voortkomt uit de Zweedse en Engelse taal. “In Zweden spreekt iedereen elkaar met jij en jou aan. In het Engels wordt natuurlijk geen onderscheid gemaakt tussen ‘jij’ en ‘u’. Je kan ‘you’ altijd gebruiken”, citeert het AD Den Boon.

Je of u: wat vinden consumenten ervan?

Niet elke consument is even gelukkig met al dat ge-jij, blijkt uit een polletje van het AD. Het merendeel van de ruim tweehonderd reacties is negatief. Al kan dat ook te maken hebben met het profiel van het lezerspubliek van het AD.

Communicatiedeskundige Caroline D. van Wijk zegt tegenover het dagblad dat ‘jij’ in sommige contexten kwetsend kan zijn. “Bij kwetsbare groepen, zoals ouderen of mensen met een beperking, kan tutoyeren neerbuigend overkomen en mensen klein maken.”

De kracht van context en consistentie

Experts benadrukken dat de keuze voor ‘u’ of ‘jij’ afhankelijk moet zijn van de context en doelgroep. Bedrijven moeten bovendien consistent zijn in hun communicatie, zegt Van Wijk. “Als KPN mij in een e-mail ‘u’ noemt en op hun website ‘jij’, voelt dat onpersoonlijk.”

Sommige bedrijven, zoals de NS, laten medewerkers de vrijheid om de aanspreekvorm aan te passen aan de situatie. Hoofdconducteurs gebruiken in een nachttrein vol jongeren eerder ‘jij’, terwijl op een rustige zondagmiddag de voorkeur uitgaat naar ‘u’.

Reageer op onze poll

Klik op de afbeelding hieronder om naar onze LinkedIn-poll te gaan.

Verder lezen